Kokkolassa avautunut kesänäyttely tarjoaa hienon kattauksen parasta pohjalaista kuvataidetta. Kaupungin oman pojan Veikko Vionojan rinnalla esiintyvät Eero Nelimarkka ja Eemu Myntti.
28.5.2025 Komiat pärjää aina. Vanhan pohjalaisen sanonnan mukaan otsikoitu K. H. Renlundin museon Roosin talon kesänäyttely vie katsojansa Eemu Myntin (1890–1943), Eero Nelimarkan (1891–1977) ja Veikko Vionojan (1909–2001) sielunmaisemiin.
Matkustelevat taiteilijat ammensivat aikoinaan inspiraatiota koko Euroopan sykkivästä taide-elämästä, mutta heidän teoksissaan on silti aina vahva kotoisten lakeuksien pohjavire.
Kolmikon töitä on harvinaislaatuisessa katsauksessa esillä kaikkiaan 54: maalauksia, piirustuksia ja grafiikkaa kotimaisista museoista, yksityiskokoelmista ja Kokkolan kaupungin taidekokoelmasta.
Kokonaisuus saa ainakin pohjalaisen katsojansa pohtimaan, mitä pohjalaisuus on ollut ja mitä se on nykyaikana. Näyttelyn järjestäjien mukaan se on enemmän kuin maantieteellinen seikka: ainakin asenne, identiteetti ja vakaumus.
Kaikki pohjalaisia mutta kolme eri persoonaa
Pohjalaisuutta näyttelyn taiteilijat käsittelevät ja esittelevät kukin omasta näkökulmastaan. Vionoja ja Nelimarkka tunnetaan korkeasta taivaasta, matalasta horisontista, kotoisista, joskus surumielisistäkin pihapiireistä. Myntin maailma taas räiskähtelee kuin ilotulitus.
Jokaisen tuotantoon sisältyy myös persoonallisia omakuvia sekä kiinnostava kokoelma oman aikansa naisia.
Vionojan maalauksissa naisfiguurit näyttäytyvät usein eristäytyneinä hahmoina ja tummanpuhuvina körttiläisvaimoina, kun taas Nelimarkalla he ilmentävät herkkyyttä, äidillistä hellyyttä ja arkisuutta. Esiin nousevat myös Nelimarkan omintakeiset tulkinnat Saima-vaimosta.
Myntin naiskuvissa hehkuvat eksoottiset joutsenkaulamadonnat ja eroottiset eevat, jotka eivät välttämättä ole edes mallinsa näköisiä, saati heitä imartelevia.