Hampurilainen on tuttu eväs lähes jokaiselle suomalaiselle, mutta harva tietää, että sillä on oma nimikkopäiväkin. Friends & Brgrs -ketju juhlisti 28. toukokuuta vietettävää kansainvälistä hampurilaispäivää uutuudella nimeltä Open Burger.
28.5.2025 Uutuushampurilainen julkistettiin Friends & Brgrs -ketjun ravintolassa Helsingin Kulttuurikasarmilla. Open Burger on saatavilla ketjun kaikissa paikoissa juhannukseen asti.
Lanseeraustilaisuuteen osallistui myös kotimaisia maataloustuottajia, jotka kertoivat tärkeästä työstään omasta näkökulmastaan. Open Burger ei olekaan pelkkä hamppari vaan myös kampanja, joka avaa suomalaisten viljelijöiden roolia kestävien raaka-aineiden tuottajina ja huoltovarmuuden turvaajina.
Kampanjan takana on EU:n maatalous- ja maaseuturahoitus, jonka tarkoituksena on varmistaa suomalaistenkin ruoka ja viljelijöiden kohtuullinen elintaso. Samalla edistetään ympäristöllisesti hyviä käytäntöjä ja tehdään maaseudusta entistä parempi paikka asua.
Vedenjakajana sipuli
Kulttuurikasarmilla oli maistiaisten ohessa tarjolla tietoa kansalaisten hampurilaismieltymyksistä. Sipuli jakaa mielipiteet: se on monen suosikki, mutta myös monen inhokki. Ranskalaisten kanssa puolet suosii ketsuppia ja puolet majoneesia.
Suomalaisista on tullut ruoan osalta kokeilunhaluisempia. Entistä tulisemmat vaihtoehdot ja eri ruokakulttuurien maut kiinnostavat. Kasviproteiineja suositaan aiempaa enemmän.
Myös burgerikulttuuri elää ja voi hyvin. Jos vaikkapa kesäretken taukopaikaksi valikoituu hampurilaisravintola, kaikki lienevät tyytyväisiä – myös perheen nuoriso.
Kotimaisista aineksista
Friends & Brgrs on vuonna 2014 perustettu suomalainen hampurilaisketju, joka valmistaa tuotteensa tuoreista, 95-prosenttisesti kotimaisista raaka-aineista. Yhtiön 32 ravintolaa sijoittuvat eri puolille maata Helsingistä Rovaniemelle.
Ketju on vuodesta 2018 isännöinyt vuosittaista Tuottajapäivää, joka juhlistaa kotimaista ruoantuotantoa jakamalla tuottajille ilmaiset ateriat kiitoksena heidän tekemästään arvokkaasta työstä.
Riitta Ikonen