Close Menu
Parastasuomessa.fi
    Juuri nyt
    • Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa
    • Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä
    • Pohjanhovi pesi kasvonsa – legendaarinen rovaniemeläishotelli sai uuden ilmeen
    • Tontut ja suksibaletti tuovat joulun Satakunnan museoon
    • Kaapelitehtaaseen historiakäytävä – Ruusan muraalit kertovat kulttuurikeskuksen tarinan
    • Ahvenanmaan joulumarkkinat hurmaavat saariston mauilla ja käsitöillä
    • Vehkeilyä ja väärennöksiä – Kuopion Kumma keitos -näyttely esittelee epäilyttävää taidetta
    • Tampere valittiin Euroopan älykkään matkailun pääkaupungiksi
    Parastasuomessa.fiParastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Mainostajalle
    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
      1. Parasta juuri nyt
      2. Ruoka & juoma
      3. Perhematkailu
      4. Historia
      5. Lukijoiden parhaat
      6. Vuodenajat
      7. Harrastukset
      8. Majoitus
      9. Matkustaminen
      10. Kulttuuri
      11. Kestävä matkailu
      12. Parasta mainostajiltamme
      13. Näytä kaikki

      Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa

      Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä

      Vehkeilyä ja väärennöksiä – Kuopion Kumma keitos -näyttely esittelee epäilyttävää taidetta

      Arvio: Tampereen Kaunotar ja hirviö -musikaali ”loistaa säteillen ja lailla auringon”

      Lahden Roux kokkaa ranskalaista ruokaa suomalaisista aineksista

      Silakkamarkkinoilla juhlitaan arvokasta meren viljaa

      Arktisia aromeja Oulussa – onnistunut Makuseikkailu johdattaa kohti vuoden 2026 herkkupöytää

      Ranskalaisittain Porvoossa – Bistro Gustaf on pieni gastronomian helmi

      Tontut ja suksibaletti tuovat joulun Satakunnan museoon

      Lumoava Saiturin joulu palaa Hankoon

      Arvio: Tampereen Kaunotar ja hirviö -musikaali ”loistaa säteillen ja lailla auringon”

      Hurmaava Kurpitsapuisto huipentaa Salon Halloween-juhlinnan

      Kaapelitehtaaseen historiakäytävä – Ruusan muraalit kertovat kulttuurikeskuksen tarinan

      Kirja-arvio: Arkkitehtuurimme vuosituhannet katsoo kotimaata uusin silmin

      Läkkipelti taipuu taitavissa käsissä – Fyrrykyröön pläkkyrit esittäytyvät Seinäjoella

      Senaatintorin tuntematon helmi – ”maailman kaunein kirjasto” viettää avointen ovien päivää

      Korouoman rotkolaaksosta löytyy jäätä heinäkuun helteelläkin

      Kastelholman keskiaikainen linna on kappale kauneinta Ahvenanmaata

      Elämä edestakaisin – Saimaan Riviera sytyttää aikamiehessä nuoruuden juoksuriemun

      Asiantuntija arvostelee huvipuistot – Leevi kävi Linnanmäellä, Powerparkissa ja Särkänniemessä

      Winter Warrior rantautuu Tampereelle – Näsijärvellä juostaan vaatteet päällä avantoon

      Suomalaisten mielipiteet selville – ainakin nämä asiat kuuluvat hyvään talvilomaan

      Tall Ships Races 2024 – suuret purjelaivat saapuvat taas Helsinkiin, Turkuun ja Maarianhaminaan

      On se kone! Sarka-museon näyttely kertoo, kuinka moottorit mullistivat maatalouden

      Vaarojen maraton juostaan ”paskimpaan aikaan” – Koli houkuttelee silti väkeä polkujen täydeltä

      Kun Olavinlinna piiritettiin – Savonlinna siirtyy syyskuun tapahtumassa 1700-luvulle

      Helsinki rakensi koirille oman Sibelius-monumentin ja koirien kanssa matkaaville nähtävyysreitin

      Sujuvasti suppilovahveroiden perään – uusi kartta auttaa löytämään sieniapajat

      Pohjanhovi pesi kasvonsa – legendaarinen rovaniemeläishotelli sai uuden ilmeen

      Hämeenlinnan Vaakuna-hotelli avautui kokonaan uudistuneena

      Omenahotellit avaavat ovensa lemmikeille

      Yövyin täällä – hotelli Arkipelag on kesäparatiisi Maarianhaminan keskustassa

      Bussilla Lapin hangille – lisäreitit ja aikataulut palvelevat myös juna- ja lentomatkustajia

      Kätevämmin kohti itää – Etelä-Karjala saa lisää junavuoroja

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Helposti Hankoon – uusi junayhteys pitää kesäkaupungin lähellä

      Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa

      Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä

      Kaapelitehtaaseen historiakäytävä – Ruusan muraalit kertovat kulttuurikeskuksen tarinan

      Ahvenanmaan joulumarkkinat hurmaavat saariston mauilla ja käsitöillä

      Tampere valittiin Euroopan älykkään matkailun pääkaupungiksi

      Turun tapahtumatalo Logomo sai kestävän kehityksen tunnuksen

      Maailman paras kestävän kehityksen luksushotelli löytyi Inkoosta

      Hankolainen Silversandin mökkikylä pokkasi kestävän kehityksen palkinnon

      Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa

      Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä

      Pohjanhovi pesi kasvonsa – legendaarinen rovaniemeläishotelli sai uuden ilmeen

      Tontut ja suksibaletti tuovat joulun Satakunnan museoon

      Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa

      Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä

      Pohjanhovi pesi kasvonsa – legendaarinen rovaniemeläishotelli sai uuden ilmeen

      Tontut ja suksibaletti tuovat joulun Satakunnan museoon

    • Kulttuuri
    • Lukijoiden parhaat
    • Perhematkailu
    • Ruoka & juoma
    • Suomessa tapahtuu
    • Kilpailut
      • Visailut
      • Paras juttu -äänestys
    • Yhteystiedot
    Parastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Tilaa lehti Mainostajalle
    Etusivu » Uutiset » Historian helmiä: Pääseekö automobiililla Lappiin asti?
    Historia

    Historian helmiä: Pääseekö automobiililla Lappiin asti?

    Neljissä miehin matkaan kohti pohjoista, alla saksalainen laatukärry. Kuvat: H. Nordgren/Matkailulehti 5 1912/Kansalliskirjaston arkisto.
    Jaa
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Matkailulehti oli kesällä 1912 ajankohtaisen aiheen äärellä ja julkaisi raflaavasti otsikoidun jutun ”Niin kauvas kun päästään”. Urheat testaajat halusivat selvittää, kuinka pitkälle pohjoiseen kotimaanmatkailijan on mahdollista edetä autokyydillä.

    Vappu Ikonen

    19.8.2025      Nimimerkki A.E.L:n riemukkaassa artikkelissa matkalaiset esittäytyvät ”kolmeksi iloiseksi nuorukaiseksi ynnä kokeneeksi, tutkinnon suorittaneeksi mekaanikoksi kuljettajana”.

    Testiryhmän tavoitteena oli tehdä autoilun pitkän matkan ennätys. Reittisuunnitelmana oli ajaa Helsingistä Hämeenlinnan, Kangasalan, Oriveden, Alavuden, Kokkolan, Oulun, Kemin ja Tornion kautta aina Muonionniskalle asti.

    Menopelinä palveli 12–16 hevosvoiman N.A.G., mallia Darling. Tehot olivat siis melko vaatimattomat, mutta ei automobiili painanutkaan 650 kiloa enempää.

    Tutkimusmatkalaisten toisena tarkoituksena oli selvittää, kestävätkö kone ja auto (ja ehkä miehetkin) raskaan edestakaisen matkan Suomen alkeellisilla maanteillä.

    Nopeita naisia, hitaita hevosia

    Ensimmäisenä päivänä ”suhahdettiin pikajunan vauhdilla Tuusulan leiripaikan ohi”, mutta yöpymään päädyttiin jo Hyvinkään kohdalla. Seuraavana aamuna liikkeelle lähdettiin niin varhain, että aamiainen päästiin nauttimaan Hämeenlinnan kaupunginhotellissa.

    Orivedellä matkanteko tyssäsi pariksi päiväksi, mutta syy oli hyvä: ”Voisitteko vastustaa kahden lumoavan kauniin naisen pyyntöjä jäämään ja ’automobiloimaan’ heidän kerallaan.”

    Eihän kukaan voi. Reilut sata vuotta sitten tuli näin myös todistettua, että automiehille löytyy aina seuraa.

    Käsi sydämellä: kukapa ei olisi jäänyt pariksi päiväksi ajeluttamaan näin viehättäviä daameja.

    Matkan jatkuessa selvisi, että avoauto on sateella ikävä paikka. Vaivaa tuottivat myös vastaan osuneet hevoset, joiden omistajat eivät ymmärtäneet väistää maanteiden uusia valtiaita.

    Kardanlaakerin tuho

    Maaseudulla automobiili herätti suurta huomiota. Pohjanmaalla meni pilalle jopa kansakoulussa meneillään ollut teatterinäytös, kun matkamiehet pysähtyivät tahallaan paikalle tööttäilemään, ja yleisö säntäsi pihalle kesken kaiken sellaista ihmettä ihailemaan.

    Hankaluuksia seurasi myös pohjoisen silloista, niiden suunnittelussa kun ei ollut otettu huomioon autojen pohjia ja rakennetta. Yhden siltarummun kohdalla kulkuväline tosin lähti jopa iloiseen lentoon, mutta alastulo oli toinen juttu.

    Missä sillat puuttuivat kokonaan, siellä vesistöesteet ylitettiin lossien ja lauttojen turvin.

    Torniossa saatiin Ruotsin tulliviranomaisilta lupa kahden tunnin poikkeamiseen Haaparannassa. Siellä ilmaantui kuitenkin auton ensimmäinen tekninen vika: kardanlaakeri halkesi. Varaosa piti tilata sähköttämällä, ja matkalaiset käyttivät pitkäksi venähtäneen luppoajan kalasteluun. Mihinkä sitä kiire valmiissa maailmassa?

    Viivytyksen jälkeen saatettiin taas jatkaa kohti Yli-Torniota. Hetken harkittiin myös Aavasaksan valtaamista neljällä pyörällä, mutta koska ”hyrysysy” ei osannut kiivetä portaita, se jätettiin tunturin juurelle odottamaan patikoiden tehdyn tunturireissun päättymistä.

    Lähellä mutta kuitenkin niin kaukana

    Aavasaksasta ylöspäin teiden kunto oli jo sellainen, että kuljettaja arveli sairastuneensa liikkuvaan munuaiseen. Milloin juututtiin liejuun, milloin hiekkaan. Välillä taas ajettiin kuin kynnöspellossa. Rasitus oli suuri  matkustajille mutta vielä kohtalokkaampaa korille.

    Lopullisesti ajopeli hyytyi Kutunivalle, vain 16 kilometrin päähän Muonionniskasta. Siinä vaiheessa myös bensiinivarat olivat vähissä (ja arvatenkin huoltoasemat vielä harvemmassa kuin sähkölatausmahdollisuus 113 vuotta myöhemmin).

    Koska miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä, matkalaiset löivät reput selkään ja marssivat määränpäähän jalan. Käyhän se näinkin.

    Hirmuiset sääsket

    Apostolinkyydin aikana saatiin lähituntumaa pohjolan faunaan, jota ei auton huimassa vauhdissa ollut huomattukaan. Sääskiä riitti. ”Niiden puremista paisuivat kasvot ja kädet: ääriviivamme laajenivat kahdenkertaisesti.”

    Tunturit tuli todistetusti nähtyä.

    Polttoainetäydennys saapui parin viikon päästä. Sen jälkeen vaunu onnistui nilkuttamaan Kutunivalta takaisin Yli-Tornioon, mutta siellä oli pakko tunnustaa tosiasiat. Vaikka moottori vielä moitteetta pelasikin, koppa ei enää kestänyt.

    Automobiili ja sen miehistö palasivat pääkaupunkiin junakyydillä.

    Mutta kyllä, sillä siis pääsee Lappiin. Ja melkein takaisinkin.

    Aavasaksa automatkailu Historian helmiä Lappi Muonio Tornio
    Jaa Facebook Twitter LinkedIn Email

    Luitko jo nämä?

    Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa

    Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä

    Pohjanhovi pesi kasvonsa – legendaarinen rovaniemeläishotelli sai uuden ilmeen

    Uusimmat artikkelit

    Nuoret haastavat aikuiset Oulun teatterin Oikeusjutussa

    Uuden maailman raunioilla – Malvan tarinallinen näyttely ammentaa videopeleistä

    Pohjanhovi pesi kasvonsa – legendaarinen rovaniemeläishotelli sai uuden ilmeen

    Tontut ja suksibaletti tuovat joulun Satakunnan museoon

    Avainsanat
    Ahvenanmaa Espoo festivaalit Hanko Helsinki Herkuttelua historian havinassa historia hotellit Jyväskylä kansallispuistot kestävä matkailu Koli Kotka kulttuuriperintö Kuopio Kuusamo kuvataide Lahti Lappeenranta Lappi luonto majoitus melonta Mikkeli museot musikaalit Naantali näyttelyt Oulu Pori Porvoo Rauma ravintolat retkeily Rovaniemi Saimaa Savonlinna sotahistoria Tampere teatteri Turku ulkoilu Vaasa Vantaa vastuullisuus
    Yhteydet
    Yhteydet

    MATKAILULEHTI
    toimitus(a)matkailulehti.fi

    TOIMITUS
    Toimitusjohtaja Leena Joutsen
    leena.joutsen(a)kempulssi.fi

    PUH: 040 577 8850

    MEDIAMYYNTI
    Raija Kivinen, Markkinointituuli Tmi
    raija.kivinen(a)matkailulehti.fi
    PUH: 040 824 3820

    Tietosuoja- ja rekisteriseloste

    KEMPULSSI OY

    Kempulssi on Matkailulehden kustantaja ja julkaisija vuodesta 2023 lähtien.

    Laadukkaisiin erikoismedioihin keskittyneen yhtiön muut julkaisut ovat

    Uusiouutiset
    Työ Terveys Turvallisuus
    Tunne & Mieli
    Kemiamedia

    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
    • Suomessa tapahtuu
    • Ihmiset
    • Kilpailut
    • Yhteystiedot
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Kirjoita hakusana ja paina Enter, keskeytä Esc-painikkeella