Koli, muu Lieksa ja Juuan alue Pohjois-Karjalassa ovat yhdistyneet Myyttinen Suomi -nimisen uuden brändin alle. Tarkoituksena on yhdistää suomalaisen mytologia, luonto ja rauha tasokkaiksi matkailupalveluiksi.
24.5.2025 Brändiuudistuksen tavoitteena on houkutella sekä kotimaisia että kansainvälisiä matkailijoita.
”Alueen rikas historia – miljardien vuosien vanhasta kallioperästä karjalaisuuteen, Kalevalaan ja suomalaisuuden symboliksi – synnytti alustan brändille, jossa suomalaisuuden juuret, tarustot ja luonto yhdistyvät matkailutuotteisiin”, kuvailee Tuomas Kinnunen joensuulaisesta bränditoimistosta Vaganzasta.
Lieksan kaupungin elinvoimajohtajan Anne Karppisen mukaan tavoitteena ei ollut rakentaa perinteistä matkailumainontaa.
“Halusimme sisältöä, joka erottuu, jää mieleen, puhuttelee syvemmin ja pohjautuu aitouteen”, Karppinen kertoo.
Näkyvyyttä myös vähemmän tunnetuille helmille
Kotimaanmatkailijalle Myyttisellä Suomella on paljon annettavaa. Kiinnostavia kohteita ovat muun muassa Ruunaan retkeilyalue ja sen retkeilykeskus, taiteilija Eva Ryynäsen kotiateljee Paateri Vuonislahdessa sekä Juuan puolella sijaitsevat Pielisen länsirannan kylät ja luontokohteet.
”Keskustan Puu-Juuka vanhoine puutaloineen on esimerkkikohde, josta harva matkailija vielä tietää. Samoin Suomen korkein saari Paalasmaa Pielisen saaristomaisemassa on paikka, johon moni palaa vuodesta toiseen”, kertoo Juuan kunnan elinvoimapäällikkö Antti Asikainen.
Hänen mukaansa alueen toistaiseksi tuntemattomatkin helmet saavat nyt entistä enemmän näkyvyyttä. Samalla matkailijoiden vaihtoehdot lisääntyvät.