Close Menu
Parastasuomessa.fi
    Juuri nyt
    • Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen
    • Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa
    • Alvar Aalto -museon kesänäyttely nostaa esiin Artekin näkymättömät mestarit
    • Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan
    • Sateenkaaren päässä on sateenkaari – monimuotoisuutta juhlitaan kaduilla ja museoissa
    • ”Siinä välissä olin elossa” – tarina Armi Aavikosta avaa Kajaanin kaupunginteatterin kauden
    • Kupponen kuumaa kastettavan kera – kahdeksan ihanaa kahvilaa Helsingissä
    • Metsänhenki yhdistää lasitaiteen ja luonnon Kangasalan arboretumin jäähyväiskesässä
    Parastasuomessa.fiParastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Mainostajalle
    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
      1. Parasta juuri nyt
      2. Ruoka & juoma
      3. Perhematkailu
      4. Historia
      5. Lukijoiden parhaat
      6. Vuodenajat
      7. Harrastukset
      8. Majoitus
      9. Matkustaminen
      10. Kulttuuri
      11. Kestävä matkailu
      12. Parasta mainostajiltamme
      13. Näytä kaikki

      Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen

      Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

      Sateenkaaren päässä on sateenkaari – monimuotoisuutta juhlitaan kaduilla ja museoissa

      Kupponen kuumaa kastettavan kera – kahdeksan ihanaa kahvilaa Helsingissä

      Kupponen kuumaa kastettavan kera – kahdeksan ihanaa kahvilaa Helsingissä

      Uusi kotimainen Open Burger -hampurilainen on myös osa huoltovarmuutta

      Kaupungin parhaalla brunssilla Helsingin Grand Hansa -hotellin ravintolassa

      Finnjävel toi savolaisen perinnerieskan juhlivan Helsinki Grand Hansa -hotellin aamiaispöytään

      Tykkimäen kesä tarjoilee parastaan pikkuväelle ja horisonttia hurjapäille

      KAJ kävi täällä – Wasa Teaterin kesänäyttely esittelee vöyriläisyhtyeen musikaalituotannot

      Yksi, kaksi, kolme – Toijalan Satamaan nousee saunakylä, jonka löylyihin pääsee myös talvella

      Siritystä, surinaa, pörinää – Korkeasaaren kesässä mönkivät suurenmoiset ötökät

      Piikkilankojen takana – Vuoden harrastajateatteri istuttaa kesäkatsojan Paimion internointileiriin

      Lauri Törnin jalanjäljillä Haminassa – ympyräkaupunki on sotahistorian ystävän mansikkapaikka

      Suomen suojelijat – Imatran Rajamuseo kertoo rajavartijoiden tärkeästä työstä

      Kadonneita kuvia, kätkettyjä kertomuksia – Johanna Lecklin käsittelee sisällissotaa kuvataiteen keinoin

      Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

      Sodankylän ihme – elokuvan juhlaa keskiyön auringon alla

      Varhainen pyöräilijä madon löytää – kaiken näkee toisin kuin autosta

      Krapin Pajalla musiikki sykkii ja vieras viihtyy

      Winter Warrior rantautuu Tampereelle – Näsijärvellä juostaan vaatteet päällä avantoon

      Suomalaisten mielipiteet selville – ainakin nämä asiat kuuluvat hyvään talvilomaan

      Tall Ships Races 2024 – suuret purjelaivat saapuvat taas Helsinkiin, Turkuun ja Maarianhaminaan

      Alvar Aalto loi harvinaislaatuisen 1960-luvun taiteilijakodin – Villa Kokkonen avautuu taas yleisölle

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

      Saaristossa savuaa suomalainen luksus – sauna houkuttelee kylpijöitä Rymättylään läheltä ja kaukaa

      Vuoden ajoneuvomuseoksi valittu Woikosken automuseo kunnioittaa perustajansa Clas Palmbergin muistoa

      Irti ruudusta – Finntriathlonin tapahtumiin tulee koko perheen kännykätön alue

      Yövyin täällä – Grand Hansa tarjoaa huippulaatuisen hotellielämyksen Helsingin sydämessä

      Saaristossa savuaa suomalainen luksus – sauna houkuttelee kylpijöitä Rymättylään läheltä ja kaukaa

      Luksusta luontomatkailuun – Ahvenanmaan uusissa glamping-teltoissa ei selkä kipeydy

      Historiallisen kartanon maille rakentui matkailukohde – Lopella voi majoittua ja kokoustaa luonnonrauhassa

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Helposti Hankoon – uusi junayhteys pitää kesäkaupungin lähellä

      Taksi tuo ja taksi vie – halki aaltojen Vesijärvellä ja Päijänteellä

      Helpotusta ruuhka-aikoihin – Finavia laajentaa Rovaniemen lentoaseman terminaalia

      Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen

      Alvar Aalto -museon kesänäyttely nostaa esiin Artekin näkymättömät mestarit

      Sateenkaaren päässä on sateenkaari – monimuotoisuutta juhlitaan kaduilla ja museoissa

      ”Siinä välissä olin elossa” – tarina Armi Aavikosta avaa Kajaanin kaupunginteatterin kauden

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Maalla maistuu kesältä – kansalaiset aikovat nauttia lomasta Suomessa

      Muisti-museon uusi näyttely kunnioittaa veteraanisukupolven työtä – Mikkeli esittäytyi Kotimaan matkailumessuilla

      Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen

      Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

      Alvar Aalto -museon kesänäyttely nostaa esiin Artekin näkymättömät mestarit

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

      Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen

      Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

      Alvar Aalto -museon kesänäyttely nostaa esiin Artekin näkymättömät mestarit

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

    • Kulttuuri
    • Lukijoiden parhaat
    • Perhematkailu
    • Ruoka & juoma
    • Suomessa tapahtuu
    • Kilpailut
      • Visailut
      • Paras juttu -äänestys
    • Yhteystiedot
    Parastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Tilaa lehti Mainostajalle
    Etusivu » Uutiset » Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen
    Kulttuuri

    Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen

    Kun kasakat raivoavat 1700-luvun Pohjanmaalla, heidän kohteikseen joutuvat erityisesti naiset ja lapset. Nuoren Pirkitan roolissa loistaa vasta 15-vuotias Minja Rantalainen. Kuva: Heikki Peräaho.
    Jaa
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Ilmajoen Musiikkijuhlilla on nähty historiallisiin aihepiireihin nojaavia oopperoita ennenkin, mutta tuskin koskaan on yleisö poistunut Kyrönjoen rannalta samanlaisen tunnekuohun vallassa kuin Isoviha 1713–1721 -esityksen jälkeen. 

    Elsa Vähänen

    Isoviha-ooppera ansaitsee seisoen annetut suosionosoituksensa. Niin vaikuttavan ja taiteellisesti ehyen teoksen ovat libretisti Anneli Kanto, säveltäjä Uljas Pulkkis, ohjaaja Tuomas Parkkinen ja muu tiimi loihtineet.

    Ilmajoen Musiikkijuhlat viettää tänä kesänä 50-vuotisjuhlavuottaan. Perjantaina 6. kesäkuuta 2025 kantaesitetty Isoviha 1713–1721 käsittelee yhtä Suomen historian traumaattisimmista vaiheista poikkeuksellisen syvästi ja psykologisen tarkasti.

    Oopperassa eletään Pohjanmaan tuhon vuosia. Kasakkajoukot polttivat suomalaiskyliä ja kohdistivat julmuutensa siviiliväestöön, kuten Venäjän tsaarin Pietari Suuren määräämä hävityspolitiikka edellytti.

    Rolf Bromanin tulkitsema Pietari Suuri näyttäytyy Isoviha-oopperassa yhtä absurdina hahmona kuin jotkin maailman nykyjohtajat. Tsaari joutuu kohtaamaan myös Pienen kuoleman (Aili-Omena Ritola). Kuva: Jussi Niukkala.

    Teos on karmivan ajankohtainen. Pohjanmaan 300 vuotta sitten kokemat hirveydet rinnastuvat katsojan mielessä väkisinkin tämän päivän sotatantereisiin ja uutisten kauhukuviin. Ooppera ei kuvaa pelkästään historiaa vaan puhuu suoraan nykyhetkestä.

    Ensikertalainen ja konkari

    Ensimmäisen – muttei toivottavasti viimeisen – oopperalibrettonsa kirjoittanut Anneli Kanto keskittyy maakunnan naisiin ja lapsiin. Kerronta rakentuu yksittäisten ihmisten kohtaloiden kautta, jolloin historiallinen tragedia muuntautuu iholle hiipiväksi kokemukseksi.

    Useita historiallisia suosikkiromaaneja luonut kirjailija kuvailee käsiohjelman alkusanoissa Isovihan kirjoitusprosessin olleen vaikea. ”Libreton teksti on erittäin lyhyt, mutta sillä on pystyttävä kertomaan käänteikäs, jännitteensä pitävä ja tunteita tihkuva tarina.”

    Kanto kertoo saaneensa korvaamatonta apua oopperan konkariohjaajalta ja lukuisia oopperoita kirjoittaneelta Tuomas Parkkiselta, joka on rakentanut teoksesta dramaturgisesti harkitun kokonaisuuden. Parkkinen tarjoaa sekä tekstille että esiintyjille sopivasti tilaa tuoda esiin riipivimmätkin tunteet.

    Nykyoopperan erikoismies

    Taiteellisen työryhmän tiivis yhteistyö kuuluu myös musiikissa.

    Säveltäjä Uljas Pulkkis on noussut kotimaisen nykyoopperan erikoismieheksi, jolta tilataan teoksia monesta aihepiiristä. Isoviha on hänen kymmenes oopperansa. Aiempien teoksien joukkoon lukeutuvat muiden muassa Tove Teuvalla (2024) ja Raatteentie (2022).

    Isovihan päähenkilön, nuoren Katariinan kohtalon tulkitsee riipaisevasti sopraano Wilhelmina Tómasdóttir (vas.). Hänen Sofia-äitinään nähdään vahvassa roolissa mezzosopraano Erika Back. Kuva: Jussi Niukkala.

    Käsiohjelmassa säveltäjä kertoo, että Isovihassa hän keskittyi henkilöiden välisiin ristiriitaisiin tunteisiin ja vuorovaikutustilanteisiin syvemmin kuin yhdessäkään aiemmassa teoksessaan. Pulkkis kuvittaa lavan tapahtumia paikoin perinteisellä, paikoin modernimmalla sävelkielellä.

    Välillä säveltäjän yleisölle tarjoilema kuulokuva on jopa hyvin musikaalimainen. Hillittömintä musiikillista antia tarjoaa Pietari Suuren hovi, jossa raikuu svengaava jazz. Toisaalta katsoja liikuttuu kyyneliin kohtauksessa, jossa Venäjälle ryöstetyt suomalaislapset ja heidän äitinsä laulavat kaipauksestaan.

    Juho Lindströmin mustaksi hiiltynyt lavamaailma, jossa rynnäkkökiväärit muodostavat kuoleman siivet ja tuhkan ja verenpunaisen sävyt kohtaavat, tukee oivallisesti musiikin ja juonenkäänteiden vakavuutta.

    Pukusuunnittelija Leena Rintala toisaalta jäljittelee ajan historiallista vaatetusta, toisaalta leikittelee sillä; tsaarin hovinaisten yltäkylläisiin, värikkäisiin mekkoihin on kyrillisin kirjaimin ikuistettu tappamista tarkoittava venäjänkielinen sana.

    Ulkotiloissa tapahtuvan oopperan esiintyjien vaatetus vaatii pukusuunnittelijalta myös ylimääräistä luovuutta, kuten Rintala paljasti teosesittelyssä. Ensi-iltaviikonloppu oli valitettavan sateinen, joten laulajien pellavavaatteiden alle oli piilotettu jos jotakin sadevaatetta ja hurjien kasakoiden saappaisiin muovipusseja.

    Ilmajoen katetun katsomon ansiosta oopperakävijä onneksi säilyy kuivana myös sadesäällä.

    Vahvoja naisia

    Oopperan päähenkilö on 15-vuotias ilmajokelainen tilallisen tytär Katariina (sopraano Wilhelmina Tómasdóttir), joka teoksen alussa haaveilee aikuiseksi kasvamisesta ja aviomiehestä. Pian Katariinan elämä kuitenkin mullistuu täysin.

    Katariinan perheen tarina eli isän murha, tyttäriin kohdistuvat julmuudet ja äidin epätoivoinen vaellus muodostavat juonellisen ytimen, jonka ympärille oopperan muut elementit kietoutuvat. Väkivaltaisia käänteitä ei kuitenkaan katsojan onneksi korosteta tai paisutella tarpeettomasti.

    Suomalais-islantilainen Tómasdóttir loistaa Katariinana, jonka traaginen kehityskaari viattomasta lapsesta kidutetuksi ja kostonhimoiseksi naiseksi välittyy vaikuttavasti niin äänen kuin kehollisen ilmaisun kautta. Hänen sopraanonsa on kirkas ja tulkintansa vangitsevan väkevä.

    Kasakat eivät säälineet uhrejaan. Jaakolle (Jari Jaakonaho) näyttää mahtiaan Ivan (tenori-trumpetisti Jasper Leppänen). Ilmajoen Musiikkijuhlien oopperakuoron mieskuorolaiset tekevät kasakkoina vaikuttavaa työtä. Kuva: Heikki Peräaho.

    Myös perheen muut naiset tekevät vahvaa työtä. Mezzosopraano Erica Backin Sofia-äiti on lempeä ja lämmin järjen ääni sodan hulluuden keskellä.

    Katariinan pikkusisaren Pirkitan roolissa hurmaa vasta 15-vuotias Minja Rantalainen, jonka herkkä näyttelijäntyö ja äänenkäyttö ovat upeaa seurattavaa. Tästä nuoresta laulajasta kuullaan vielä!

    Eräänlaisensa vahva nainen on myös sopraano Reetta Haaviston esittämä opportunistinen papinrouva Matilda, joka näkee venäläisten saapumisessa tilaisuuden rikastua.

    Matilda toimittaa siepattuja suomalaislapsia orjiksi kasakoille ja unelmoi vätysmäisen miehensä ja saamattoman aikuisen poikansa jättämisestä. Haavisto tekee hykerryttävän hienon ja terävän roolisuorituksen oopperan vastenmielisenä pahiksena.

    Hamiltonin jalanjäljissä

    Kantaesitys mahdollistaa sen, että rooleja voidaan räätälöidä tietyille laulajille. Tuskinpa Suomesta löytyy kovin monta oopperalaulajaa, jotka olisivat myös koulutettuja trumpetisteja.

    Kansallisoopperaan syksyllä 2023 kiinnitetyn tenorin Jasper Leppäsen trumpettisoolot sopivat kasakka Ivanin ristiriitaiselle hahmolle erinomaisesti. Oopperoiden lisäksi useissa musikaaleissa esiintynyt Leppänen tulkitsee keskenkasvuisen ja kohtalostaan katkeran kasakan roolin taidokkaasti.

    Baritoni Tomi Punkeri on kuin syntynyt Mikon roolia varten. Kuva: Heikki Peräaho.

    Baritoni Tomi Punkeri tekee takuuvarmaa työtä naapurin Mikkona. Punkerin lämmin ja samettisen tumma ääni sopii luotettavan ja rauhallisen naapurinmiehen rooliin kuin nakutettu.

    Kuten monet oopperan hahmoista, myös Mikko kokee suuren menetyksen, mikä ajaa hänet liittymään venäläisiä vastaan taisteleviin sissijoukkoihin. Lopulta Mikko ei kuitenkaan antaudu koston kierteelle vaan löytää rauhan.

    Bassobaritoni Rolf Bromanin esittämästä Pietari Suuresta löytyy yhtymäkohtia amerikkalaisen Lin-Manuel Mirandan maailmalla jo vuosikymmenen hurmanneeseen Hamilton-hittimusikaaliin. Isovihan tavoin sekin pohjautuu historiallisiin hahmoihin ja tapahtumiin. Kuten Englannin kuningas Yrjö III Hamiltonissa, Pietari Suuri elää oopperan lavalla omassa tyhjiössään, kaukana Venäjällä.

    Dramaturgisesti kiinnostava valinta on yhdistää vastakohdat, sotaa ja tuhoa lietsova tsaari ja hyveellinen äitihahmo Sofia, käymään vuoropuhelua keskenään läpi ajan ja tilan.

    Tsaarin tehtäväksi jää vakuuttaa epäilevälle pohjalaisemännälle, että ”tämä sota menee hyvin”. Lopulta sitä ei usko edes diktaattori itse. Pietari Suuri vaipuu hiljalleen hulluuteen, mutta itsevaltiaan despootin komediallista karikatyyriä olisi voinut liioitella vielä enemmänkin, juuri Hamiltonin tavoin.

    Lähimmäksi irrottelua päästään kohtauksessa, jossa tsaari jakaa jättimäisiä tikkukaramellejä orjiksi otetuille suomalaislapsille ja opettaa heitä tavaamaan uuden kotimaansa nimen: ROS-SI-JA.

    Jotain kiehtovaa on myös Aili-Omena Ritolan esittämän Pienen kuoleman mykässä hahmossa, joka toimii ikään kuin yliluonnollisena viestinviejänä tsaarin ja tämän käsikassaroiden eli kasakoiden välillä.

    Ooppera haastaa ja palkitsee

    Kapellimestari Eero Lehtimäki ja Seinäjoen kaupunginorkesterin kahdeksan muusikkoa tekivät oivallista työtä Ilmajoen ooppera-areenan haastavissa esitysolosuhteissa. Lehtimäki piti solistit ja kuoron hyppysissään ja liikkui luontevasti Pulkkiksen partituurin monisävyisessä maailmassa.

    Jouni Rissasen ja Marjut Vuorennon valmentamalla kuorolla oli teoksessa tärkeä rooli tunnetilojen kannattelussa. Lapset, naiset ja kasakat piirsivät näyttämölle omat unelmansa ja kaipuunsa tarkoin vedoin. Erityisen vaikuttavia olivat näytösten loppukuorokohtaukset.

    Autenttinen ympäristö tuo Isoviha-oopperaan harvinaisen elementin. Juuri täällä kaikki aikoinaan tapahtui. Kuva: Heikki Peräaho.

    Vaikka Kyrönjoen mutka ja autenttiset historialliset tapahtumapaikat sopivat juuri tähän oopperaan hyvin ja äänentoisto toimi sangen kivuttomasti, en voinut olla pohtimatta, miltä teos näyttäisi ja etenkin kuulostaisi konserttisalissa uudella orkestraatiolla, isommalla orkesterilla ja akustisesti esitettynä.

    Kenties jonakin päivänä.

    Isoviha ei ole helppo teos – eikä sen kuulukaan olla. Se on järkyttävä, ajankohtainen ja syvästi koskettava.

    Toivon, että Isoviha nousee Aulis Sallisen Ratsumiehen ja Joonas Kokkosen Viimeisten kiusausten seuraan kotimaisen oopperan kunniagalleriaan. Kaikki modernin klassikon ainekset ovat kasassa. Isoviha on ooppera, joka jättää pysyvän tunnejäljen.

    Onneksi pian ensi-illan jälkeen tuli tieto, että Isoviha esitetään Ilmajoella myös ensi kesänä.

    Isoviha 1713–1721, Ilmajoen Musiikkijuhlat

    ★ ★ ★ ★

    Libretto Anneli Kanto, musiikki Uljas Pulkkis, ohjaus Tuomas Parkkinen, lavastus Juho Lindström, puvustus Leena Rintala, musiikinjohto Eero Lehtimäki. Päärooleissa Wilhelmina Tómasdóttir, Minja Rantalainen, Erica Back, Jasper Leppänen, Rolf Broman, Reetta Haavisto, Tomi Punkeri. Seinäjoen kaupunginorkesteri ja Ilmajoen oopperakuoro. 

    Ensi-ilta pe 6.6.2025. Muut esitykset la 7.6., su 8.6., to 12.6., pe 13.6., la 14.6. ja su 15.6.2025. Ooppera palaa Ilmajoen Musiikkijuhlille kesällä 2026.

    Anneli Kanto Ilmajoen musiikkijuhlat Isoviha Isoviha 1713–1721 musiikki ooppera Pohjanmaa suomalainen ooppera Tuomas Parkkinen Uljas Pulkkis
    Jaa Facebook Twitter LinkedIn Email

    Luitko jo nämä?

    Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

    Alvar Aalto -museon kesänäyttely nostaa esiin Artekin näkymättömät mestarit

    Sateenkaaren päässä on sateenkaari – monimuotoisuutta juhlitaan kaduilla ja museoissa

    Uusimmat artikkelit

    Ooppera-arvio: Ilmajoen Isoviha näyttää sodan julmuudet ja jättää pysyvän tunnejäljen

    Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

    Alvar Aalto -museon kesänäyttely nostaa esiin Artekin näkymättömät mestarit

    Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

    Avainsanat
    Ahvenanmaa Espoo festivaalit Helsinki historia hotellit joulu Jyväskylä kansallispuistot kestävä matkailu Koli Kotka kulttuuriperintö Kuopio Kuusamo kuvataide Lahti Lappeenranta Lappi luonto majoitus melonta Mikkeli museot musikaalit Naantali näyttelyt Oulu Porvoo Rauma ravintolat retkeily Rovaniemi Saimaa Savonlinna Tampere teatteri toimitukselta Turku Tuusula ulkoilu Vaasa vaeltaminen Vantaa vastuullisuus
    Yhteydet
    Yhteydet

    MATKAILULEHTI
    toimitus(a)matkailulehti.fi

    TOIMITUS
    Toimitusjohtaja Leena Joutsen
    leena.joutsen(a)kempulssi.fi

    PUH: 040 577 8850

    MEDIAMYYNTI
    Raija Kivinen, Markkinointituuli Tmi
    raija.kivinen(a)matkailulehti.fi
    PUH: 040 824 3820

    Tietosuoja- ja rekisteriseloste

    KEMPULSSI OY

    Kempulssi on Matkailulehden kustantaja ja julkaisija vuodesta 2023 lähtien.

    Laadukkaisiin erikoismedioihin keskittyneen yhtiön muut julkaisut ovat

    Uusiouutiset
    Työ Terveys Turvallisuus
    Tunne & Mieli
    Kemiamedia

    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
    • Suomessa tapahtuu
    • Ihmiset
    • Kilpailut
    • Yhteystiedot
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Kirjoita hakusana ja paina Enter, keskeytä Esc-painikkeella