Vuoden matkailualueeksi Suomessa on valittu Enontekiö, joka kiilasi niukasti ykköseksi ohi Helsingin. Kolmanneksi sijoittui Vantaa.
17.1.2025 Suomen matkailualan liitto Smal ry, Suoma ry, Visit Finland ja Visitory oy vertailivat nyt seitsemännen kerran eri kuntia, seutukuntia ja maakuntia matkailun näkökulmasta.
Kilpailu kärjessä oli tällä kertaa todella tiukka. Lapin käsivarressa sijaitseva Enontekiö sai vertailussa 82,3 pistettä 100:sta mahdollisesta, Helsinki vain 0,2 pistettä vähemmän eli 82,1 pistettä.
Kolmanneksi tuli Vantaa 77 pisteellä. Tulokset julkistettiin parhaillaan vietettävillä Helsingin Matkamessuilla.
Suomen kolmanneksi suurin kunta
Vuonna 1877 perustettu Enontekiön kunta sijaitsee käsivarren Lapissa Norjan ja Ruotsin rajalla. Se on pinta-alaltaan Suomen kolmanneksi suurin kunta.
Enontekiön alueella sijaitsee yli 60 prosenttia Suomen kaikista tuntureista ja kaikki yli tuhanteen metriin kurottavat huiput, joista tunnetuimmat ovat Saana ja Halti Kilpisjärvellä.
Enontekiö tunnetaan laajoista, omaleimaisista, erämaa-alueista, ja se on luontomatkailijoiden suosima kohde. Matkailu on kunnan selvä ykköselinkeino.
Visitoryn raportin mukaan matkailun osuus Enontekiön liikevaihdosta on 75 prosenttia ja matkailun osuus työllisyydestä on 78 prosenttia. Matkailutulo on 25 130 euroa asukasta kohti.
Kestävä kehitys korostuu matkailualueiden menestystekijänä
Kilpailussa painotetaan matkailijamäärän kasvun lisäksi sesongin tasaisuutta sekä matkailijoiden viipymän pidentymistä, jotka ovat olennaisia mittareita kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kestävä kehitys on noussut yhdeksi tärkeimmäksi trendiksi matkailualalla. Sen merkitys matkailualueiden menestymisessä korostuu vuosi vuodelta enemmän.
Vertailun voittaja-alueet eivät ole ainoastaan kyenneet kasvattamaan matkailuvolyymia alueellaan vaan myös pidentämään matkailijoiden viipymää sekä rakentamaan vetovoimaisia matkailutuotteita eri sesongit huomioon ottaen.
Vertailussa liki 130 aluetta
Vertailuun otettiin mukaan kaikki ne manner-Suomen kunnat, seutukunnat ja maakunnat, joista on saatavissa majoitustilastoja vähintään puolen vuoden ajalta. Alueita oli vertailussa yhteensä 129.
Mikään alueista ei ollut paras kaikilla mittareilla mitattuna, mutta menestyneimmät matkailualueet sijoittuvat kärkipäähän kolmella neljästä alueen matkailullista menestystä mittaavista tekijöistä.
Vuoden matkailualue Suomessa valitaan vuosittain. Palkitsemisella halutaan kiinnittää huomiota asioihin, joiden kehittämisen tulisi erityisesti olla matkailualueiden tavoitteena.
Leena Joutsen