Close Menu
Parastasuomessa.fi
    Juuri nyt
    • Lahden Roux kokkaa ranskalaista ruokaa suomalaisista aineksista
    • Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden
    • Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa
    • Kultaisen saappaan metsästys houkuttelee kansaa syysluontoon
    • Silakkamarkkinoilla juhlitaan arvokasta meren viljaa
    • Arktisia aromeja Oulussa – onnistunut Makuseikkailu johdattaa kohti vuoden 2026 herkkupöytää
    • Senaatintorin tuntematon helmi – ”maailman kaunein kirjasto” viettää avointen ovien päivää
    • Kulttuuri ja luonto kutsuvat Riihimäen harjanteille
    Parastasuomessa.fiParastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Mainostajalle
    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
      1. Parasta juuri nyt
      2. Ruoka & juoma
      3. Perhematkailu
      4. Historia
      5. Lukijoiden parhaat
      6. Vuodenajat
      7. Harrastukset
      8. Majoitus
      9. Matkustaminen
      10. Kulttuuri
      11. Kestävä matkailu
      12. Parasta mainostajiltamme
      13. Näytä kaikki

      Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden

      Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa

      Silakkamarkkinoilla juhlitaan arvokasta meren viljaa

      Senaatintorin tuntematon helmi – ”maailman kaunein kirjasto” viettää avointen ovien päivää

      Lahden Roux kokkaa ranskalaista ruokaa suomalaisista aineksista

      Silakkamarkkinoilla juhlitaan arvokasta meren viljaa

      Arktisia aromeja Oulussa – onnistunut Makuseikkailu johdattaa kohti vuoden 2026 herkkupöytää

      Ranskalaisittain Porvoossa – Bistro Gustaf on pieni gastronomian helmi

      Hurmaava Kurpitsapuisto huipentaa Salon Halloween-juhlinnan

      Kultamitali Särkänniemelle – Drifti palkittiin Euroopan parhaana perhelaitteena

      Kotimaan aarteiden perässä – uudessa pelissä seikkaillaan Afrikan tähden Suomi-versiossa

      Kaikenkarvaiset lemmikit valtaavat Tampereen messukeskuksen

      Senaatintorin tuntematon helmi – ”maailman kaunein kirjasto” viettää avointen ovien päivää

      Historian helmiä: Pääseekö automobiililla Lappiin asti?

      Kun Olavinlinna piiritettiin – Savonlinna siirtyy syyskuun tapahtumassa 1700-luvulle

      Kiehtovaa kulttuurihistoriaa – uusi keskiaikainen pyhiinvaellusreitti vie kuuteen turkulaiseen kohteeseen

      Korouoman rotkolaaksosta löytyy jäätä heinäkuun helteelläkin

      Kastelholman keskiaikainen linna on kappale kauneinta Ahvenanmaata

      Elämä edestakaisin – Saimaan Riviera sytyttää aikamiehessä nuoruuden juoksuriemun

      Asiantuntija arvostelee huvipuistot – Leevi kävi Linnanmäellä, Powerparkissa ja Särkänniemessä

      Winter Warrior rantautuu Tampereelle – Näsijärvellä juostaan vaatteet päällä avantoon

      Suomalaisten mielipiteet selville – ainakin nämä asiat kuuluvat hyvään talvilomaan

      Tall Ships Races 2024 – suuret purjelaivat saapuvat taas Helsinkiin, Turkuun ja Maarianhaminaan

      On se kone! Sarka-museon näyttely kertoo, kuinka moottorit mullistivat maatalouden

      Vaarojen maraton juostaan ”paskimpaan aikaan” – Koli houkuttelee silti väkeä polkujen täydeltä

      Kun Olavinlinna piiritettiin – Savonlinna siirtyy syyskuun tapahtumassa 1700-luvulle

      Helsinki rakensi koirille oman Sibelius-monumentin ja koirien kanssa matkaaville nähtävyysreitin

      Sujuvasti suppilovahveroiden perään – uusi kartta auttaa löytämään sieniapajat

      Hämeenlinnan Vaakuna-hotelli avautui kokonaan uudistuneena

      Omenahotellit avaavat ovensa lemmikeille

      Yövyin täällä – hotelli Arkipelag on kesäparatiisi Maarianhaminan keskustassa

      Yövyin täällä – Turun Hamburger Börs on klassikkohotellin onnistunut päivitys

      Kätevämmin kohti itää – Etelä-Karjala saa lisää junavuoroja

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Helposti Hankoon – uusi junayhteys pitää kesäkaupungin lähellä

      Taksi tuo ja taksi vie – halki aaltojen Vesijärvellä ja Päijänteellä

      Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden

      Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa

      Senaatintorin tuntematon helmi – ”maailman kaunein kirjasto” viettää avointen ovien päivää

      Luonto ihmisen peilinä – Antrei Hartikaisen palkintonäyttely Didrichsenin taidemuseossa

      Hankolainen Silversandin mökkikylä pokkasi kestävän kehityksen palkinnon

      Kirja-arvio: Alvar Aallosta Öykkösenvaaralle – Suomen parhaat kohteet tiiviisti ja hauskasti

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Lahden Roux kokkaa ranskalaista ruokaa suomalaisista aineksista

      Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden

      Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa

      Kultaisen saappaan metsästys houkuttelee kansaa syysluontoon

      Lahden Roux kokkaa ranskalaista ruokaa suomalaisista aineksista

      Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden

      Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa

      Kultaisen saappaan metsästys houkuttelee kansaa syysluontoon

    • Kulttuuri
    • Lukijoiden parhaat
    • Perhematkailu
    • Ruoka & juoma
    • Suomessa tapahtuu
    • Kilpailut
      • Visailut
      • Paras juttu -äänestys
    • Yhteystiedot
    Parastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Tilaa lehti Mainostajalle
    Etusivu » Uutiset » Ratajätkät räjäyttivät Suomesta modernin maan – marssivat nyt Etelä-Karjalan museoon
    Historia

    Ratajätkät räjäyttivät Suomesta modernin maan – marssivat nyt Etelä-Karjalan museoon

    Ratajätkien tärkein työväline oli rautapesäinen lapio, jolla kuvan miehet rakensivat 1920-luvulla pohjaa Viipurin radalle. Kuvat: Suomen rautatiemuseo.
    Jaa
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Rautaiset ratajätkät iskivät lapionsa santaan ensimmäisen kerran kesällä 1857. Liikenne Helsingistä Hämeenlinnaan vievällä Suomen ensimmäisellä rautatiellä käynnistyi vuonna 1862.

    11.10.2024     Aikansa huippuammattilaisia kunnioittava Ratajätkät-näyttely avautuu Etelä-Karjalan museossa Lappeenrannassa 12. lokakuuta 2024. Näyttely jatkuu 9. maaliskuuta 2025 asti.

    Näyttelyn ovat tuottaneet Työväenmuseo Werstas ja Suomen Rautatiemuseo. Se perustuu suurelta osin Werstaan museonjohtajan Kalle Kallion neljännesvuosisadan tutkimusurakkaan, väitöskirjaan ja samannimiseen tietokirjaan.

    ”Kiskoliikenne tarjosi 1800-luvulla tien parempaan tulevaisuuteen”, Kallio kuvailee radanrakentajien historiallista merkitystä.

    ”Ilmastonmuutoksen myötä rautateitä rakennetaan jälleen. Olemme kiitoksen velkaa näille miehille, jotka tekivät pitkiä päiviä ja elivät kurjissa oloissa, jotta me voimme nyt vaivattomasti matkustaa kaupungista toiseen.”

    Junttalauluista keisarillisiin vierailuihin

    Näyttelykävijän vastaanottaa iso kuuppavaunu, jollaisia ratatöissä käytettiin. Tarjolla on myös muuta historiallista esineistöä, roisia junttalaulua, katkelmia Lapatossu-elokuvasta sekä modernimpaa Tampereen ratikan rakentamista.

    Lue myös: Rennosti raiteita pitkin – ratikasta on tullut Tampereen suosikkikulkupeli

    Eteläkarjalainen osio kertoo muun muassa siitä, kuinka Lappeenrantaan 1880-luvun keisarillisten vierailujen myötä järjestyi pistoraide. Sen jälkeen ei tarvinnut enää kulkea hevoskyydillä Pulsaan tai Simolaan päästäkseen junan kyytiin.

    Ratatyömaat nielivät ison määrän työväkeä.

    Näyttely painottuu historiallisiin valokuviin, jotka on valittu suomalaisten museoiden ja arkistojen kokoelmista.

    Katsoja pääsee kurkistamaan keskeneräisille ratalinjoille, korkeille penkereille, sorakuoppiin, siltatyömaille ja rautaroikan kiireeseen. Tarinoissa haisevat hikiset työpäivät ja maakuoppa-asuntojen tunkkaisuus, mutta yhtä lailla niissä läikähtävät ylpeys rautatiestä ja omasta sakista.

    Lapset voivat rakentaa omaa rautatietään näyttelyn isolla leikkialueella.

    Kultakausi kesti lähes 200 vuotta

    Maailman ensimmäistä modernia rautatietä saatiin ihmetellä Englannissa vuonna 1830. Pian ratoja rakennettiin kaikkialla muuallakin.

    Suomessa rautatieliikenne alkoi yli 160 vuotta sitten vuonna 1862, kun rautahevot ryhtyivät vetämään vaunuja pääkaupungista Riihimäen kautta Hämeenlinnaan.

    Vuonna 1870 valmistui seuraava, Riihimäen ja Pietarin välinen rautatie, joka toi junat myös Etelä-Karjalaan. Ratojen rakentamisen kultakausi Suomessa kesti talvisotaan 1939 saakka.

    Korian sillan rakentamisen seuraaminen oli myös kansanhuvia.

    Rautatie mullisti liikkumisen, levitti sivistystä ja loi perustan modernille, vauraalle maailmalle.

    Rataverkko ei olisi kuitenkaan syntynyt ilman rakentajia eli ratajätkiä. Kova työ toi maaseudun köyhien perheiden pojille tienausmahdollisuuden, mutta tarkoitti myös esimerkiksi asumista alati vaihtuvissa kortteereissa.

    Ratajätkät kävelivät jo kohti seuraavaa työmaata, kun herrat vasta ryhtyivät nostamaan maljoja edelliselle.

    historia Lappeenranta radanrakennus ratatyöläiset rautatiet
    Jaa Facebook Twitter LinkedIn Email

    Luitko jo nämä?

    Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden

    Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa

    Silakkamarkkinoilla juhlitaan arvokasta meren viljaa

    Uusimmat artikkelit

    Lahden Roux kokkaa ranskalaista ruokaa suomalaisista aineksista

    Amos Rexin näyttely uhmaa painovoimaa – Leandro Erlichin teokset haastavat todellisuuden

    Virkatut veistokset, kirjotut kyläläiset – Liisa Hietasen tekstiilityöt hykerryttävät Heinolassa

    Kultaisen saappaan metsästys houkuttelee kansaa syysluontoon

    Avainsanat
    Ahvenanmaa Espoo festivaalit Helsinki Herkuttelua historian havinassa historia hotellit Inari Jyväskylä kansallispuistot Koli Kotka kulttuuriperintö Kuopio Kuusamo kuvataide Lahti Lappeenranta Lappi luonto majoitus melonta Mikkeli museot musikaalit Naantali näyttelyt Oulu Pori Porvoo Rauma ravintolat retkeily Rovaniemi Saimaa Savonlinna sotahistoria Särkänniemi Tampere teatteri Turku ulkoilu Vaasa Vantaa vastuullisuus
    Yhteydet
    Yhteydet

    MATKAILULEHTI
    toimitus(a)matkailulehti.fi

    TOIMITUS
    Toimitusjohtaja Leena Joutsen
    leena.joutsen(a)kempulssi.fi

    PUH: 040 577 8850

    MEDIAMYYNTI
    Raija Kivinen, Markkinointituuli Tmi
    raija.kivinen(a)matkailulehti.fi
    PUH: 040 824 3820

    Tietosuoja- ja rekisteriseloste

    KEMPULSSI OY

    Kempulssi on Matkailulehden kustantaja ja julkaisija vuodesta 2023 lähtien.

    Laadukkaisiin erikoismedioihin keskittyneen yhtiön muut julkaisut ovat

    Uusiouutiset
    Työ Terveys Turvallisuus
    Tunne & Mieli
    Kemiamedia

    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
    • Suomessa tapahtuu
    • Ihmiset
    • Kilpailut
    • Yhteystiedot
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Kirjoita hakusana ja paina Enter, keskeytä Esc-painikkeella