Suomen kesässä pääsee vesille oman veneen lisäksi monilla sisävesiristeilijöillä. Vuonna 2021 sisävesiliikenteessä liikkui lähes 180 000 matkustajaa. Ympäristöasiat huomioidaan tarkkaan, koska osa risteilyistä tehdään kansallispuistojen alueilla.
Teksti: Jari Niemi
Vety risteilyalusten polttoaineena kiinnostaa pienten matkustaja-alusten laivureita. Vedyn kehitystyötä seurataan tarkasti.
”Käytämme nyt kevyttä polttoöljyä ja sitä kuluu reilut 10 litraa tunnissa”, kertoo Heinolan ja sen lähialueen vesistöissä risteilevän M/S Pyhäjärven laivuri Risto Turunen.
Kiinnostusta vetyyn on lisännyt etenkin nykyisen polttoaineen hinnan kaksinkertaistuminen.
Lue lukijamme tarina: Yöveden-risteily Ristiinassa vei maagiseen tunnelmaan
Päijänteellä Jenni Maria III aluksella risteilyjä järjestävällä laivuri Jorma Sainiolla on yhteistyösopimus Metsähallituksen kanssa liikennöinnistä Päijänteen kansallispuistoon.
”Se edellyttää, että ympäristöasiat ovat kohdallamme kunnossa”, toteaa Sainio.
Myös Jenni Maria III:n jätehuolto toimii sen käyttämissä satamissa määräysten mukaisesti, eikä alukselta päädy mitään ylimääräistä luontoon. Tilausristeilyillä aluksessa ei käytetä lainkaan kertakäyttöisiä astioita.
”Opastamme myös matkustajiamme kestävän kehityksen huomioimisessa luonnossa”, vakuuttaa Sainio.
Risteilykauteen liittyy haasteita
Risteilyaluksia on vuosien mittaan poistunut liikenteestä eri syistä. Kipparit ovat ikääntyneet eikä jatkajia ole löytynyt, viranomaismääräykset ovat tiukentuneet ja jotkut ovat lopettaneet niiden takia.
”Uusien yrittäjien tulo alalle ei ole helppoa, sillä investointimääräykset täyttävään alukseen on sijoitettava 100 000-200 000 euroa, sesonki on äärimmäisen lyhyt ja risteilykauden onnistuminen on säiden armoilla, joten riskejä yrittäjällä riittää”, tiivistää Sainio.
Toisaalta Heinolan alue sai M/S Pyhäjärven aloitettua risteilyt merkittävän lisän vesistömatkailuun, ja Kimolan kanavan avautuminen on entisestään lisännyt kiinnostusta.
Laivurit nostavat esille myös veneilysatamien kehittämisen. Viimeisimpänä Heinolan kaupunki on yhdessä satamayrittäjä Martti Pöyhösen kanssa sijoittanut merkittäviä summia sataman alueeseen.
”Ongelmana on kuitenkin monissa rantaravintoloissa lyhyet aukioloajat”, sanoo Sainio.
Kesällä risteilylle kansallispuistomaisemiin
Kesällä 2023 Päijänteellä ja sen sivu-uomilla järjestää vesistömatkailuelämyksiä Heinolan Laivaosakeyhtiön ja Jorma Sainion lisäksi Päijänne-Risteilyt Hilden Oy. Sillä on käytössään neljä matkustaja-alusta eli M/S Suomen Neito, höyrylaiva S/S Suomi, M/S Suometar ja M/S Suomen Suvi.
Jorma Sainiolla uutena kohteena tilausliikenteeseen on tulossa yhteistyössä Metsähallituksen kanssa opastettu retki Haapasaaren kalastajamiljööseen, joka sekin kuuluu kansallispuistoon. Risto Turusella on M/S Pyhäjärven lisäksi käytössään Tenojokivene.