Tampereen Ratikalla rikkoutui syyskuussa ensimmäistä kertaa 1,5 miljoonan matkustajan rajapyykki. 12. syyskuuta ratikan kyytiin hyppäsi ennätykselliset yli 66 000 henkeä.
13.10.2024 Tampereen Ratikka eli raitiotie kasvattaa suosiotaan. Vuoden 2024 tammikuun alusta syyskuun loppuun ratikoilla tehtiin noin 12 miljoonaa matkaa. Viime vuonna vastaava luku oli 10,6 miljoonaa ja vuonna 2022 suunnilleen 8 miljoonaa.
Vuoden vilkkain kuukausi on tähän mennessä ollut syyskuu, jonka mittaan ratikkaan nousi tarkkaan laskien 1 527 360 matkaajaa. Edellinen ennätys oli peräisin huhtikuulta.
Syyskuun 12:ntena ratikassa rikottiin myös päiväkohtainen ennätys, kun matkustajamäärä kipusi 66 354:ään.
Raiteita ja ratikoita tulossa lisää
Raitiotieliikenne käynnistyi Tampereella kesällä 2021. Tätä nykyä ratikat kulkevat Hervannan ja keskustan sekä yliopistollisen sairaalan ja Santalahden väliä.
Reittien varrelle tai läheisyyteen sijoittuvat muun muassa rautatieasema, linja-autoasema, kolme yliopistokampusta, Tampere-talo, Nokia-areena, Ratinan stadion, Tampereen Teatteri ja Tampereen Työväen Teatteri, useat museot sekä Särkänniemen huvipuisto ja tapahtumaranta.
Tammikuussa 2025 avautuva ykköslinjan laajennus vie punaiset ratikat Santalahdesta eteenpäin länteen aina Lentävänniemen kaupunginosaan. Suunnitteilla on linjan jatkaminen naapurikaupunkiin Ylöjärvelle asti.
Luvassa on myös entistä tilavampia vaunuja. Kasvaneen suosion myötä nykyiset 37-metriset ratikat venyvät seuraavassa vaiheessa 47-metrisiksi.
Ei kahta ilman kolmatta?
Helsingissä raitiotieliikenne käynnistyi vuonna 1891, jolloin vaunuja vielä vetivät hevoset. Sähköisiin raitiovaunuihin siirryttiin vuonna 1912.
Raitioteitä pitkin matkattiin myös Viipurissa, joka viime sotien jälkeen kuitenkin menetettiin Neuvostoliitolle.
Pääkaupunkiseutu – jonka pikalinja viime vuonna ulotti raitioliikenteen Helsingistä myös Espoon puolelle – ja Tampere ovat siten maan ainoat ratikkapaikkakunnat.
Tulevaisuudessa ne ehkä saavat kumppanikseen Turun, joka harkitsee vakavasti raitiotieliikenteen herättämistä uudelleen henkiin. Turku oli aikoinaan maan ykkönen vuonna 1890 aloittaneilla hevosratikoillaan, mutta 1970-luvulla liikenne lopetettiin ja raiteet purettiin.
Päivi Ikonen