Close Menu
Parastasuomessa.fi
    Juuri nyt
    • Kirja-arvio: Suomen parhaat päiväretkikohteet on upea perusteos retkeilyn ystäville
    • Pinttiä, pilkkuja, kukkia – Nuutajärven lasimuseo kunnioittaa taiteilija Kerttu Nurmisen upeaa elämäntyötä
    • Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä
    • Kenkäveron käsityömarkkinoilta saa vinkkejä vaikka kansallispuvun tuunaamiseen
    • Mutteri-kahvila on lauttasaarelainen klassikko
    • Matkailijan uutuusreitti esittelee Kymenlaakson komeaa teollisuusperintöä
    • Sadat hurmaavat paikallismuseot löytyvät nyt helposti yhdeltä kartalta
    • Yövyin täällä – Turun Hamburger Börs on klassikkohotellin onnistunut päivitys
    Parastasuomessa.fiParastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Mainostajalle
    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
      1. Parasta juuri nyt
      2. Ruoka & juoma
      3. Perhematkailu
      4. Historia
      5. Lukijoiden parhaat
      6. Vuodenajat
      7. Harrastukset
      8. Majoitus
      9. Matkustaminen
      10. Kulttuuri
      11. Kestävä matkailu
      12. Parasta mainostajiltamme
      13. Näytä kaikki

      Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä

      Vincent van Gogh herää eloon Tampere-talossa – kokemus lähes räjäyttää tajunnan

      Luonto elvyttää ja parantaa – suomalaisyritys tuo metsän siimeksen myös sisätiloihin

      Mahtava Möhkö ja vaikuttava Sotatie – elämysmatkalla Ilomantsissa

      Mutteri-kahvila on lauttasaarelainen klassikko

      Kupponen kuumaa kastettavan kera – kahdeksan ihanaa kahvilaa Helsingissä

      Uusi kotimainen Open Burger -hampurilainen on myös osa huoltovarmuutta

      Kaupungin parhaalla brunssilla Helsingin Grand Hansa -hotellin ravintolassa

      Vincent van Gogh herää eloon Tampere-talossa – kokemus lähes räjäyttää tajunnan

      Lapset kuvittelivat avaruuden – Porissa näet, millaisen

      Keskellä ei mitään – ihanaa ite tehtyä taidetta Hyvinkäällä

      Tykkimäen kesä tarjoilee parastaan pikkuväelle ja horisonttia hurjapäille

      Sadat hurmaavat paikallismuseot löytyvät nyt helposti yhdeltä kartalta

      Muinais-dna kertoo ihmisten ja kotieläinten historiasta – Vapriikissa pääsee huikealle aikamatkalle menneisyyteen

      Piikkilankojen takana – Vuoden harrastajateatteri istuttaa kesäkatsojan Paimion internointileiriin

      Lauri Törnin jalanjäljillä Haminassa – ympyräkaupunki on sotahistorian ystävän mansikkapaikka

      Mahtava Möhkö ja vaikuttava Sotatie – elämysmatkalla Ilomantsissa

      Letkeää loikoilua ja villiä tanssia linnan suojissa Turun Kesärauhassa

      Sodankylän ihme – elokuvan juhlaa keskiyön auringon alla

      Varhainen pyöräilijä madon löytää – kaiken näkee toisin kuin autosta

      Winter Warrior rantautuu Tampereelle – Näsijärvellä juostaan vaatteet päällä avantoon

      Suomalaisten mielipiteet selville – ainakin nämä asiat kuuluvat hyvään talvilomaan

      Tall Ships Races 2024 – suuret purjelaivat saapuvat taas Helsinkiin, Turkuun ja Maarianhaminaan

      Alvar Aalto loi harvinaislaatuisen 1960-luvun taiteilijakodin – Villa Kokkonen avautuu taas yleisölle

      Kenkäveron käsityömarkkinoilta saa vinkkejä vaikka kansallispuvun tuunaamiseen

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

      Saaristossa savuaa suomalainen luksus – sauna houkuttelee kylpijöitä Rymättylään läheltä ja kaukaa

      Vuoden ajoneuvomuseoksi valittu Woikosken automuseo kunnioittaa perustajansa Clas Palmbergin muistoa

      Yövyin täällä – Turun Hamburger Börs on klassikkohotellin onnistunut päivitys

      Langin Kauppahuone palkittiin Vuoden majoituskohteena – pikkuhotellin kesänäyttely palaa purjelaivojen aikakaudelle

      Yövyin täällä – Grand Hansa tarjoaa huippulaatuisen hotellielämyksen Helsingin sydämessä

      Luksusta luontomatkailuun – Ahvenanmaan uusissa glamping-teltoissa ei selkä kipeydy

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Helposti Hankoon – uusi junayhteys pitää kesäkaupungin lähellä

      Taksi tuo ja taksi vie – halki aaltojen Vesijärvellä ja Päijänteellä

      Helpotusta ruuhka-aikoihin – Finavia laajentaa Rovaniemen lentoaseman terminaalia

      Pinttiä, pilkkuja, kukkia – Nuutajärven lasimuseo kunnioittaa taiteilija Kerttu Nurmisen upeaa elämäntyötä

      Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä

      Matkailijan uutuusreitti esittelee Kymenlaakson komeaa teollisuusperintöä

      Sadat hurmaavat paikallismuseot löytyvät nyt helposti yhdeltä kartalta

      Ei ainoastaan hullulle miehelle – Huittisten uudet pyöräilyreitit haastavat kaikki polkemaan

      Bussimatkailu kiinnostaa yhä useampaa – moneen luontokohteeseen pääsee ilman omaa autoa

      Maalla maistuu kesältä – kansalaiset aikovat nauttia lomasta Suomessa

      Muisti-museon uusi näyttely kunnioittaa veteraanisukupolven työtä – Mikkeli esittäytyi Kotimaan matkailumessuilla

      Kirja-arvio: Suomen parhaat päiväretkikohteet on upea perusteos retkeilyn ystäville

      Pinttiä, pilkkuja, kukkia – Nuutajärven lasimuseo kunnioittaa taiteilija Kerttu Nurmisen upeaa elämäntyötä

      Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä

      Kenkäveron käsityömarkkinoilta saa vinkkejä vaikka kansallispuvun tuunaamiseen

      Kirja-arvio: Suomen parhaat päiväretkikohteet on upea perusteos retkeilyn ystäville

      Pinttiä, pilkkuja, kukkia – Nuutajärven lasimuseo kunnioittaa taiteilija Kerttu Nurmisen upeaa elämäntyötä

      Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä

      Kenkäveron käsityömarkkinoilta saa vinkkejä vaikka kansallispuvun tuunaamiseen

    • Kulttuuri
    • Lukijoiden parhaat
    • Perhematkailu
    • Ruoka & juoma
    • Suomessa tapahtuu
    • Kilpailut
      • Visailut
      • Paras juttu -äänestys
    • Yhteystiedot
    Parastasuomessa.fi
    Tilaa uutiskirje Tilaa lehti Mainostajalle
    Etusivu » Uutiset » Kirja-arvio: Ruokaa reissussa – tuore tietokirja kertoo kutkuttavasti matkaruuan historiasta
    Ruoka & juoma

    Kirja-arvio: Ruokaa reissussa – tuore tietokirja kertoo kutkuttavasti matkaruuan historiasta

    Ruotsinlaivojen yltäkylläiset voileipäpöydät ovat mullistaneet suomalaisten matkailijoiden ruokakokemuksia 1960-luvulta lähtien. Tältä näytti Silja Serenaden buffet vuonna 2006. Kuva: Forum Marinum.
    Jaa
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Pääsin ensimmäisen kerran ruotsinlaivalle vuonna 1973, kun kyläkoulumme kolmas ja neljäs luokka tekivät perinteisen retken Ahvenanmaalle. Se oli tapaus, sillä en ollut ikinä käynyt niin lähellä ulkomaita.

    22.10.2024     Muistan lämmöllä lautan buffetin nakkeja ja perunamuusia. Eksoottiset viinikuminauhat ja lakritsipiiput, vaahtokarkeista puhumattakaan, loivat pysyvän makumuiston. Mahdollisesti reissulla nähtiin joku linnakin.

    Myöhemmillä kotimaanmatkoillani olen oppinut arvostamaan eri paikkakuntien ja seutujen perinneherkkuja. Parhaissa hotelleissa – jotka eivät välttämättä ole kalleimpia – ymmärretään munakokkelin ohella kattaa aamiaispöytään pitäjän omaleimaisia herkkuja.

    Tutkijan ja tietokirjailijan Ritva Kyllin uusi teos Ruokaa reissussa (Gaudeamus 2024) resonoi samoja kokemuksia ja tarjoaa vielä paljon enemmän.

    ”Ruokahistorian tutkiminen ei ala siitä, mitä ruokia ruokapöydästä löytyy, vaan siitä, miten ruuat ovat pöytään päätyneet.” Tämä kirjoittajan lause pätee erityisesti matkaruuan tutkimukseen.

    Historioitsija joutuu perehtymään kulttuurihistoriaan, liikenteen historiaan, tekniikan historiaan ja vaikkapa sukupuolten tasa-arvoon. Lukijan onneksi Ritva Kylli on nähnyt tämän vaivan ja osannut siirtää tietonsa sujuvaan ja helppolukuiseen muotoon.

    Kalakukko oli ylivertainen matkaeine

    Kyllin kirja lähtee keskiajalta ja etenee kronologisesti jalkapatikkareissuista hevosajeluihin ja venekyyteihin.

    Kaikkein varhaisimpien matkojen perusteena ei ollut turismi vaan välttämätön tarve, ja ruoka oli mukana hengenpitimiksi, ei nautinnoksi.

    Tärkeintä oli hyvä säilyvyys. Eväsruokia kuivattiin, savustettiin, suolattiin ja pikkelöitiin etikkaan. Suomalaisten matkamiesten ehdoton ykköseväs oli kuivattu ruisleipä. Poikkeuksellisen sopivaksi matkaeineeksi mainitaan savolainen kalakukko, jossa leipäkuoren sisällä kulki kokonainen ateria.

    Kalakukko oli hyvin säilyvä, täysipainoinen matkaeväs. Kuva: Pauli Jänis/Varkauden museot.

    Säilöntätekniikat kehittyivät edelleen seuraavilla vuosisadoilla ja vastasivat aluksi erityisesti armeijoiden tarpeisiin.

    Hevoskärryjen yleistyessä 1800-luvulla syntyi myös maan kattava kestikievariverkosto, joka tarjosi syötävää ja juotavaa sekä hevosille että ihmisille.

    1800-luvulla yläluokka alkoi matkustaa myös huvikseen, köyhässä Suomessakin. Varsinainen massamatkailun aika ajoittuu meillä vasta toisen maailmansodan jälkeisiin vuosikymmeniin.

    Merenkävijöiden runsas ruokaympyrä

    Merimatkojen eväinä palvelivat aluksi lähinnä kuivatut laivakorput, pavut ja suolattu liha.

    Pitkillä purjehduksilla vaivasi kuitenkin keripukki. Kun sen aiheuttajaksi ymmärrettiin C-vitamiinin puute – vaikka asiaa ei vielä osattu tuolla tavoin nimetä –, osattiin jatkossa varata mukaan tuoreita sitrushedelmiä.

    Vuonna 1883 perustetun Finska Ångfartygs Aktiebolagetin eli Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön laivat tulivat tunnetuiksi maukkaasta ruuastaan. Kuvassa aterioidaan höyrylaiva Wellamo II:n ruokasalissa. Kuva: Museovirasto.

    Merenkävijöiden ruokaympyrään ovat aina kuuluneet myös viinaryypyt, ruotsinlaivoillakin. Suomalaiset ovat päässeet nauttimaan ihmeellisistä laivabuffeteista 1960-luvulta lähtien. Moni sai ensimmäiset ravintolakokemuksensa laivojen voileipäpöydissä, jotka olivat totisesti jotakin uutta.

    Buffetit ovat myös osanneet vuosikymmenten mittaan uusiutua – sopivasti, ei liikaa. Itse todistin 2000-luvun alkupuolella, kuinka moderniin yltäkylläisyyteen tottunut varhaisteini sai liki Firenzen taudin laivan katkarapuvatien äärellä.

    Junan kyytiin ensin omissa eväissä

    Ensimmäinen rautatie rakennettiin Suomeen 1860-luvun alkupuolella. Junamatkoihin varustauduttiin alkuun omin eväin, mutta asemilla ryhdyttiin pian tarjoamaan matkalaisille kokonaisia kylmiä ja lämpimiä aterioita.

    Karjalankannaksen Antrean rautatieaseman toisen luokan ravintola palveli rataosuuksien Viipuri–Antrea–Elisenvaara ja Antrea–Enso matkustajia. Vuonna 1892 avattu asemarakennus ravintoloineen tuhoutui talvisodan pommituksissa. Kuva: Suomen rautatiemuseo.

    Alkoholin tarjoilu herätti luonnollisesti keskustelua. Junien lyhyiden pysähdysaikojen aiheuttama liiallinen kiire ruokailussa ja asemaeineen laatu poikivat valituksiakin.

    Moni muistanee vanhan vitsin VR:n muinoisesta mainoslauseesta, jonka mukaan ”matkalla maistuu huonompikin ruoka”.

    Kylli piipahtaa myös kansainvälisissä loistojunissa ja pohtii kotimaisen eväidensyönnin sosiaalista koodistoa ennen kuin siirtyy autoiluun ja huoltoasemaruokaan.

    Riihimäen vanhan asemaravintolan keittiö kuvattiin 1930-luvun alussa. Asemalla pysähtyivät jo Suomen ensimmäisellä, vuonna 1862 avatulla Helsingin ja Hämeenlinnan välisellä rautatiellä kulkeneet junat. Kuva: Suomen rautatiemuseo.

    Ensimmäiset henkilöautot saapuivat Suomeen 1900-luvun alkupuolella ja pysyivät hyvinkin eksoottisina ilmestyksinä aina 1950-luvulle saakka. Ennen sitä aiempaa nopeampaa ja turvallisempaa kyytiä antoivat linja-autot.

    Bensa-asemien paheksuttava pikaruoka

    Huoltoasemat huolsivat aluksi vain autoja, eivät matkalaisia. Pikkuhiljaa asemien tarjonta laajeni ihmistenkin ruokkimiseen. Teiden varsille ilmestyi myös pöytäryhmiä omien eväiden syöntiä varten.

    Nurmijärveläisen Myllykukko-huoltoaseman avajaiset vuonna 1996 houkuttelivat väkeä kokeilemaan uutta pikaruokatarjontaa. Kuva: Juhani Känsälä/Nurmijärven museo.

    ”Esson baarien” määrää lisäsi nopeasti keskioluen vapauttaminen vuonna 1969. Tarjottiin baareissa ruokaakin, lähinnä lihapiirakoita ja makkaraa, jotka olivat olleet kaupunkien  katukeittiöiden peruseinestä 1800-luvun lopulta lukien.

    Ulkona syöminen ja myöhemmin ”pikaruuaksi” nimetty ilmiö herättivät tosin epämääräistä pahennusta sekä mahdollisten järjestyshäiriöiden että epäterveellisyyden takia.

    Lentomatkailu alkoi Suomessa Aeron, myöhemmän Finnairin siivin yli sata vuotta sitten. Ensimmäiset tarjoilut koneissa käsittivät kahvin ja voileivän, mutta lentomatkailun kehittyessä monipuolistuivat myös ateriat.

    Aeron 1950-luvun lentoemäntä lähdössä tarjoilemaan matkustajille aterioita. Kuva: UA Saarinen/Museovirasto.

    Pula-aikoina ne saattoivat olla lihalientä ja piirakkaa, myöhemmin yhä kunnianhimoisempia vaihtoehtoja.

    Reissuun sopii sähköinen kirja

    Ritva Kylli toivoo esipuheessaan, että hänen kirjaansa luettaisiin nimenomaan reissussa.

    Printtiversion osalta pahoitteluni: ei onnistu. 1,3-kiloinen teos ei pujahda povitaskuun eikä oikein käsilaukkuunkaan. Matkalukemista varten kirja kannattaa siis hankkia sähköisenä.

    Äänikirjaa en suosittele, sillä kirjan huolellinen ja oivaltava kuvitus nostaa sen vielä uudelle tasolle. Kiitokset kuvatoimittajille Elina Blomqvistille ja Arto Kuusterälle!

    Teos palvelee mainiosti myös niin sanottuna kahvipöytäkirjana eli keskustelunherättäjänä kotona tai työpaikan kahvihuoneessa.

    Olen pari viime vuotta vinkkaillut kavereilleni, että Kyllin edellinen magnumopus Suomen ruokahistoria (Gaudeamus 2021) on mainio lahjakirja. Se voitti Kanava-lehden tietokirjapalkinnon ja oli ehdolla sekä tieto-Finlandia-palkinnolle että vuoden historiateokseksi.

    Tämän vuoden joululahjasuositusteni ykköseksi kiilaa kuitenkin Ruokaa reissussa. Jos ostat syksyn kirjamessuilta vain yhden kirjan, osta tämä.

    Vappu Ikonen

    Ruokaa reissussa – Suomen matkaruokahistoria kuivalihasta laivabuffetiin (Gaudemus 2024)

    • Lue kustantajan teosesittely.
    • Tietokirjailija, filosofian tohtori Ritva Kylli on historian yliopistonlehtori ja dosentti Oulun yliopistossa. Hänen tutkimusteemansa liittyvät ruokaan, ympäristöön ja terveyteen sekä arktisten ja pohjoisten alueiden historiaan.
    historia kirja-arviot matkaeväät matkaruokailu Ruokaa reissussa ruokahistoria
    Jaa Facebook Twitter LinkedIn Email

    Luitko jo nämä?

    Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä

    Mutteri-kahvila on lauttasaarelainen klassikko

    Matkailijan uutuusreitti esittelee Kymenlaakson komeaa teollisuusperintöä

    Uusimmat artikkelit

    Kirja-arvio: Suomen parhaat päiväretkikohteet on upea perusteos retkeilyn ystäville

    Pinttiä, pilkkuja, kukkia – Nuutajärven lasimuseo kunnioittaa taiteilija Kerttu Nurmisen upeaa elämäntyötä

    Inariviikoilla juhlitaan pohjoisen yöttömässä yössä

    Kenkäveron käsityömarkkinoilta saa vinkkejä vaikka kansallispuvun tuunaamiseen

    Avainsanat
    Ahvenanmaa Espoo festivaalit Helsinki historia hotellit Inari Jyväskylä kansallispuistot kestävä matkailu Koli Kotka kulttuuriperintö Kuopio Kuusamo kuvataide Lahti Lappeenranta Lappi luonto majoitus melonta Mikkeli museot musikaalit Naantali näyttelyt Oulu Porvoo Rauma ravintolat retkeily Rovaniemi Saimaa Savonlinna Tampere teatteri toimitukselta Turku Tuusula ulkoilu Vaasa vaeltaminen Vantaa vastuullisuus
    Yhteydet
    Yhteydet

    MATKAILULEHTI
    toimitus(a)matkailulehti.fi

    TOIMITUS
    Toimitusjohtaja Leena Joutsen
    leena.joutsen(a)kempulssi.fi

    PUH: 040 577 8850

    MEDIAMYYNTI
    Raija Kivinen, Markkinointituuli Tmi
    raija.kivinen(a)matkailulehti.fi
    PUH: 040 824 3820

    Tietosuoja- ja rekisteriseloste

    KEMPULSSI OY

    Kempulssi on Matkailulehden kustantaja ja julkaisija vuodesta 2023 lähtien.

    Laadukkaisiin erikoismedioihin keskittyneen yhtiön muut julkaisut ovat

    Uusiouutiset
    Työ Terveys Turvallisuus
    Tunne & Mieli
    Kemiamedia

    • Etusivu
    • Parasta juuri nyt
    • Suomessa tapahtuu
    • Ihmiset
    • Kilpailut
    • Yhteystiedot
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Kirjoita hakusana ja paina Enter, keskeytä Esc-painikkeella