Karismaattinen Matti Esko villitsi Rekkamies-musikaalin ensi-iltayleisön Sappeen Kesäteatterissa Pälkäneellä 4. heinäkuuta 2024.
Samettiäänensä läpi vuosikymmenten säilyttänyt Matti Esko – oikealta nimeltään Matti Eskonniemi – ottaa lavan haltuunsa luontevuudella, josta ei heti uskoisi, että hän aloitti laulajan uransa selin yleisöön.
Suomalaisen iskelmäkansan onni on, että nuori kirjapainon latoja voitti ujoutensa ja nousi lavalle vaikka sitten orkesteria katsellen.
Onni se oli myös artistille itselleen, joka siirtyi pian Toivo Kärjen tuuppausavulla kokopäiväiseksi muusikoksi ja sai yleisöön päin käännyttyään katsekontaktin tulevaan elämänkumppaniinsa Pirjoon.
Kiertuekilometrit ja aviovuodet alkoivat kertyä mittariin 1970-luvun taitteessa, ja molemmat jatkuvat edelleen.
Kaksi vahvaa Mattia
Matti Eskon elämästä kertovan musikaalin yllätysveto on, että pääosaa roolittaa taiteilija itse, joka esittää suosituimmat hittinsä Huomenta Suomesta Rekkamieheen.
Veikeä ja onnistunut ratkaisu on, että loppuajan esityksestä Matti Esko istuskelee mukavasti nojatuolissa seuraamassa ja kommentoimassa omaa tarinaansa harvakseen ja huumorilla.
Lakonisen toteava ”Tyhjä on” purskauttaa yleisön nauruun, kun taiteilija katselee kylään piipahtanutta Kari Tapiota (tanssikohtauksissa loistanut Jani Rasimus), joka yrittää kuumeisesti penkoa mieluisaa juotavaa maitolinjalla olleen kollegansa jääkaapista.
Nuorempaa Matti Eskoa näyttelee Joni Leponiemi, jonka osumatarkka suoritus ja erinomainen lauluääni tekevät kunniaa artistille.
Parissa tunnissa ehditään käydä läpi vuonna 1947 syntyneen laulajan tarina sodanjälkeisen Suomen murrosvaiheissa.
Esiin nousee muusikon ammatin kuluttavuus, kolme viikkoa baanalla ja käväisy kotona. Monella artistilla suosion hintana on lopulta perhe tai terveys.
Myös Matti Eskolla molemmat ovat olleet koetuksella. Esityksen koskettavimmat osuudet kertovat perhesuhteista ja sukupolvien taakoista.
Vaikeuksista kuitenkin selvitään. Ensi-iltayleisö sai nähdä loistavassa vedossa olleen veteraanilaulajan ja fanituotteita hyväntuulisena myyneen Pirjo-puolison.
Huumoria ja herkkyyttä
Esityksestä löytyy paljon samaistuttavaa suurille ikäluokille mutta myös nuoremmille. Näyttämöllä seikkailee välillä ely-keskuksen pakkotyöllistämä kaksikko milloin Pälkäneen ensimmäisinä parkkipirkkoina, milloin epäpätevinä lähihoitajina.
Osansa kirpeästä huumorista saavat kulttuuriin kohdistetut leikkaukset.
Rekkamies-musikaali on jatkoa Suomen Kesäteatterin tuottamille suomalaisten suosikkiartistien elämäntarinoille, joita Suomen Kesäteatteri on esittänyt Valkeakosken ja Sappeen kesäteattereissa.
Nimikkoesityksensä ovat saaneet esimerkiksi Aira Samulin, Irwin Goodman, Mikko Alatalo, Topi Sorsakoski ja Olavi Virta.
Mies teosten takana on näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja ja teatterinjohtaja Heikki Paavilainen, jonka draaman ja rytmin taju on pettämätön. Yhdessä hetkessä hytkyt naurusta, seuraavassa vuodatat nenäliinaa selluksi.
”Masan maailma lähellä sydäntä”
Paavilainen sanoo vaikuttuneensa Matti Eskon ihmisläheisyydestä ja elämän ymmärryksestä.
”Isäni puoleinen suku on lähes kokonaan elättänyt itsensä autoilemalla. Siksi maailma, josta Masa laulaa, on sydäntäni lähellä”, Paavilainen kertoo.
”Musikaali on kunnianosoitus paitsi Matti Eskolle myös niille rekkakuskeille ja ammattiautoilijoille, jotka pyörittävät tämän maan pyöriä.”
Kaunisääniset Merja Koivula ja Olga Lepistö roolittavat onnistuneesti taiteilijan Pirjo-puolisoa ja Kaisa-tytärtä. Muissa rooleissa nähdään Suomen Kesäteatterin aiemmista produktioista tutut Jannastiina Hakala, Jani Rasimus ja Pyry Joki.
Säestyksestä vastaa läpikuultavan verhon takana irrotteleva livebändi Mirka Dojan, Simo Rantanen, Jussi Koskinen ja Hannes Pirilä.
Seisovat aplodit
Ensi-illan päätteeksi yleisö osoitti seisaaltaan suosiota riemukkaalle esitykselle, joka toivottavasti nähdään vielä monta kertaa tulevinakin kesänä.
Kesällä 2024 yleisö saa nauttia toisestakin Paavilaisen ohjaamasta ja käsikirjoittamasta näytelmästä, sillä Valkeakosken Apianniemessä esitetään parhaillaan Juice-musikaalia.
Leena Joutsen