Ähtärin eläinpuisto on saanut uuden elämän. Puistossa asuu edelleen kymmeniä eläinlajeja ja pitkälti toistasataa eläinyksilöä, joita pääsee katsomaan myös kesällä 2026.
19.5.2026 Ähtärin eläinpuisto ja sen kyljessä palveleva leirintäalue ovat avanneet porttinsa uudistuneina. Puiston kesäkausi starttasi toukokuun puolessavälissä ja jatkuu elokuun 16. päivään saakka.
”Kävijätavoitteemme kesälle on 80 000 vierasta”, kertoo operatiivinen johtaja Kristiina Peltomäki MesiZoo oy:stä, eläinpuistoa pyörittävästä uudesta yrityksestä.
MesiZoo on ottanut vastuun puiston liiketoiminnasta ja sen kehittämisestä. Eläinten ylläpidosta huolehtii lahjoitusvaroin toimiva Vieraile ja välität -yhdistys.
Ähtärin eläinpuisto suljettiin lokakuussa 2025, kun siitä aiemmin vastannut yritys haettiin konkurssiin.
Puiston pelastamiseksi syntyi kansanliike. MesiZoon käynnistämässä osakeannissa osakkeita merkitsivät itselleen niin yksityishenkilöt kuin yhteisöt ympäri Suomen.
”Minimitavoitteemme oli 500 000 euroa”, Peltomäki muistelee.
”Tämä ylitettiin, mistä kiitos kaikille eläinten hyvinvoinnista, lajiensuojelusta ja paikkakunnan elinvoimaisuudesta huolta kantaneille.”
Pohjolan uhanalaisten lajien koti
Vuonna 1973 perustettu Ähtärin eläinpuisto tuli aikoinaan tunnetuksi etenkin Kiinasta tuoduista isopandoistaan, jotka kuitenkin palasivat pari vuotta sitten kotimaahansa.
Puistossa on silti yhä paljon kiinnostavaa nähtävää. Siellä asuu edelleen noin 30 pohjoisen luonnon eläinlajia ja 130 eläinyksilöä. Lajeja ovat muun muassa ruskeakarhu, silmälasikarhu, lumileopardi, hirvi, villisika, visentti, ahma, ilves, kettu ja tunturipöllö.

Puiston Farmia asuttaa lisäksi joukko alkuperäisrotuihin kuuluvia suomenlampaita, suomenvuohia ja suomenkarjaa sekä maatiaiskanoja, maatiaiskissoja ja kaneja.
Ähtärissä keskitytään erityisesti pohjoisen havumetsävyöhykkeen uhanalaisten lajien suojeluun. Puiston eläinlajit ovat pääosin sopeutuneet Suomen ja muun pohjolan ilmastoon, joten niille voidaan tarjota mahdollisimman luonnonmukaiset elinolot.
Leirintäalue karavaanareiden käsiin
Eläinpuiston kyljessä Hankaveden rannassa toimiva leirintäalue on sekin pessyt kasvojaan. Vetovastuun Ähtäri Campingista on ottanut LF-Kiinteistöt oy. Perheyritys osti Ähtärin Eläinpuisto oy:n aiemmin omistamat leirintäalueen rakennukset itselleen.
LF-Kiinteistöt on toiminut alueella Hirvimökit-brändin nimissä jo vuodesta 2009 ja tarjonnut siellä vuokralle ympärivuotiseen käyttöön sopivia mökkejä.
”Olemme itsekin karavaanareita ja tiedämme, mitä leirintäalueilta odotetaan”, kertoo LF-Kiinteistöjen toimitusjohtaja Sanna Luoma-Marttala, jonka mukaan Ähtäri Campingia on remontoitu ja kunnostettu koko kevään ajan.
”Kaikki vapaa-aika on käytetty siihen, että saamme alueen auki uuteen kauteen aiempaa ehompana.”

Campingalueella on lomamökkien lisäksi tarjolla myös leirintämökkejä sekä karavaanari- ja telttapaikkoja.
Matalasta uimarannasta osa on varattu lemmikkien virkistäytymistä varten. Campingin muihin palveluihin kuuluvat rantasauna, pyykkitupa, minigolf, kahvila-ravintola, minimarket, grillauspaikat, leikkipaikat, rantalentopallokenttä ja ulkoilureitit.
Päivi Ikonen





