Museoliiton Museomuseo-näyttelyyn pääsee tutustumaan Median museo Merkissä, jossa kymmenen suomalaista taiteilijaa esittää näkemyksensä museoiden merkityksestä ja puolustaa niitä kulttuurileikkausten edessä.
1.3.2025 Mitä tapahtuu, jos museot päätyvätkin rahan puutteessa museoon? Suomen museoliitto ry:n Museomuseo-näyttely väläyttää näkymän tilanteesta, jossa suljettuja museoita voi muistella vain museoiden museossa, Museomuseossa.
Helsinkiläisessä Merkki-museossa avautuneen näyttelyn taiteilijat ovat Petra Aaltola, Ville Andersson, Piia Hiltunen, Kaapo Kamu, Nikolo Kerimov, Tero Kuitunen, Miro-Benjamin Lindström, Linda Linko, Kalle Taivainen aka Loiriplukari ja Vappu Rossi.
Joukko käsittelee sekä vakavissaan että satiirin keinoin kulttuuriperintömme katoamista ja museoiden merkitystä niin yhteiskunnan kuin yksilön tasolla. Heidän teoksensa osoittavat, millainen hinta kulttuuriin kohdistuvista leikkauksista jää maksettavaksi.
Tero Kuitusen Savuna ilmaan -teos pohtii jonkin ainutlaatuisen menettämistä ja Ville Andersson ottaa kantaa moniäänisyyden ja sivistyksen puolesta. Linda Lingon alttaritaulu taas muistuttaa keskinkertaisuudesta, johon oman ja kansallisen identiteetin unohtaminen johtaa.
Museot vetävät väkeä
Museoiden ja kulttuuriperintöalan rahoitusta on jo vähennetty. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaan kohdistuu tällä hallituskaudella vielä 75 miljoonan euron leikkaus, jonka kohdentumisesta neuvotellaan puoliväliriihessä huhtikuussa ja budjettiriihessä syyskuussa.
”Museot tarvitsevat puolustajia nyt, kun niiden tulevaisuudesta linjataan sekä lähivuosien että tulevien vuosikymmenten osalta”, korostaa Museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu.
Suomalaiset ovat kertoneet oman mielipiteensä vierailemalla museoissa jopa ennätyksellisen vilkkaasti.
”Kansalaisina voimme jatkaa kulttuuriperinnön vaalimista käymällä edelleen kiinnostavissa näyttelyissä.”
Suomen museot vetivät väkeä miljoonittain – ylsikö oma suosikkisi viiden kärkeen?
Museomuseo-näyttely on avoinna Merkissä 9. maaliskuuta saakka. Näyttelyyn voi tutustua myös kampanjasivustolla museomuseo.fi.