Oulu on vastaanottanut Visit Finlandin myöntämän kestävän matkailun STF-merkin. Oulu sai tunnustuksen ensimmäisenä Suomen niin sanotuista kuutoskaupungeista, joiden joukkoon kuuluvat myös Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere ja Turku.
11.11.2024 STF-merkin (Sustainable Travel Finland) edellytyksenä on, että alue profiloituu kestävänä matkailukohteena ja myös sitoutuu kestävän matkailun kehittämiseen jatkuvasti.
Lisäksi alueen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavista matkailuyrityksistä yli puolella pitää olla STF-merkki.
Kestävyys on ollut Oulussa yksi matkailun strategisen kehittämisen kärki.
”Kestävät matkaketjut, ympärivuotisuus, viipymän pidentäminen, aluetaloudellisten vaikutusten kasvattaminen sekä matkailijat ja paikalliset huomioon ottava kehittämisen tasapaino ovat esimerkkejä kestävyyden eri ulottuvuuksista”, kertoo Business Oulun matkailutoimialan asiakkuuspäällikkö Jyrki Kemppainen.
Aktiiviset yritykset elinehto
Business Oululla on meneillään Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla -niminen hanke, joka pyrkii vastaamaan matkailun kestävyyden haasteisiin ja kehittämään toimialaa globaalien vaatimusten mukaiseksi.
Kaupungin lisäksi aktiivisia asiassa ovat myös yritykset.
”Ilman aktiivisia ja osallistuvia yrityksiä matkailualueen on vaikea saavuttaa vaikuttavia tuloksia”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Iiris Kanniala.
”Oulussa matkailun kehittämisen suhteen tilanne on hyvä, koska kestävyyttä voidaan tarkastella, mitata ja kehittää ennakoiden. On tärkeää, että matkailua pystytään kasvattamaan hallitusti.”
Lähiraaka-aineita ja kierrätystä
Vastuullisuus laaja-alaisesti ymmärrettynä on aina ollut yksi Go Arctic oy:n tärkeistä perusarvoista, kertoo yrittäjä Kirsi Eskola.
”Vastuullisuussertifikaatti ja STF-merkki antavat yrityksille hyvät puitteet ja päivittyvät tavoitteet näiden asioiden jatkuvaan kehittämiseen”, Eskola sanoo.
”Kahviloissamme suosimme lähituotettuja raaka-aineita leivonnassa sekä luomutuotettua kahvia ja teetä. Tapahtumatuotannoissa olemme taitavia luomaan kekseliäitä ja persoonallisia somistuksia kierrätetyistä materiaaleista kertakäyttöisten koristeiden sijaan.”
Kestävyys on yhteinen tahtotila
Matkailun kestävyyden edistämisessä Business Oulu tekee yhteistyötä paitsi paikallisten yritysten myös Visit Finlandin ja muiden kuutoskaupunkien kanssa.
”Matkailun kestävyys on meille yhteinen tahtotila, ja Suomi haluaakin profiloitua kansainvälisillä markkinoilla vahvasti kestävänä matkailumaana. Tätä tahtotilaa jalkautamme yhdessä kuutoskaupunkien kanssa toimenpiteiksi toimialalle”, Iiris Kanniala kertoo.
Lue myös:
Kohti kulttuuripääkaupunkivuotta – Oulussa seikkaillaan pohjoisten makujen maailmassa