Kolme neljästä kansalaisesta aikoo tänä kesänä suosia suomalaista ja lomailla kotimaassa, selviää tuoreesta kyselystä.
27.5.2024 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kyselyyn vastanneista jopa 68 prosenttia kertoo matkailevansa pääasiassa kotimaassa. Joka neljäs suosii erityisesti lähikohteita.
Erityisen innokkaita kotimaanmatkailijoita ovat 25–44-vuotiaat. Heistä yli 80 prosenttia suunnittelee kesäksi 2024 nimenomaan Suomi-lomaa.
Matkailuhalukkuus on tänä vuonna korkeampi kuin viime vuonna (jolloin se oli 69 prosenttia) tai vuonna 2019 (74 prosenttia), joka oli yöpymismäärillä mitattuna yksi kotimaanmatkailun huippuvuosista.
Sekä maaseudulla että kaupungeilla on vetovoimaa
Liki puolet vastaajista (48 prosenttia) aikoo vierailla suomalaisissa kaupunkikohteissa. Lomasuunnitelmiin kuuluvat monilla (47 prosenttia) päivämatkat lähiseuduille.
Tärkeä vetovoimatekijä on usein (42 prosenttia) ruoka ja ravintolat. Luontokohteet kuuluvat lomaan 37 prosentilla, ja 31 prosenttia aikoo nauttia kesästä omalla mökillään.
”Luontokohteet ovat olleet tähän asti kiistaton ykkönen kysyttäessä syitä matkailla kotimaassa. En usko, että niiden vetovoima on vähenemässä, mutta on oikein ilahduttavaa, että kiinnostus kaupunki- ja ruokakohteisiin on noussut noin vahvasti rinnalle”, sanoo puheenjohtaja Susanne Rasmus Suoma ry:stä, joka toteutti tuoreen kyselyn.
”Suomessa on poikkeukselliset mahdollisuudet myös yhdistää luonto ja kaupunki”, Rasmus huomauttaa.
Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry on kotimaan matkailun alueellisten organisaatioiden, matkailukeskusorganisaatioiden ja matkailutoimistojen yhteiselin.
Kotimaa on helppo, turvallinen ja kiinnostava
Tärkeimmät syyt lomailla tulevana kesänä Suomessa ovat helppous (58 prosenttia), turvallisuus (44 prosenttia), kiinnostavimmat kohteet (35 prosenttia) ja edullisuus (31 prosenttia).
Turvallisuuden merkitys korostuu nyt selvästi edellisvuosia enemmän. Vielä vuonna 2022 Suomen turvallisuus oli kotimaanmatkailun pontimena vain 17 prosentilla vastaajista.
Sitä mieltä, että kaikkein kiinnostavimmat kohteet löytyvät Suomesta, ovat erityisesti 25–34-vuotiaat vastaajat. Muihin ikäryhmiin verrattuna alle 34-vuotiaat myös pitävät kotimaanmatkailua edullisempana.
Vaikka Suomi on siis monen silmissä edullinen matkailumaa, aivan kaikki eivät ole samaa mieltä. Puolet niistä vastaajista, jotka eivät aio matkailla kotimaassa lainkaan, sanovat syyksi hintojen nousun ja elinkustannusten kallistumisen.
Kotimaanmatka on myös rakkaudentunnustus
Suoma ry:n kyselyssä selvitettiin myös suomalaisten käsitystä ja kokemuksia kotimaanrakkaudesta.
Vastausten perusteella rakkaus Suomeen liittyy puhtaan luonnon arvostukseen, ylpeyteen ja iloon omasta kulttuurista sekä esimerkiksi turvallisuuteen ja rehellisyyteen. Kansalaiset tuntevat kotimaanrakkautta etenkin järvimaiseman äärellä, metsässä ja saunassa.
Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että kotimaanrakkaus ja kotimaanmatkailu liittyvät yhteen: peräti 67 prosenttia kertoo osoittavansa kotimaanrakkautta matkustamalla Suomessa.
Kotimaata rakastetaan myös suojelemalla luontoa, ostamalla suomalaisia tuotteita ja tukemalla suomalaisia yrityksiä.