Vuosikymmenen mittaista taivaltaan juhliva Viking Grace on maailman ensimmäinen matkustaja-alus, joka valitsi polttoaineekseen nesteytetyn maakaasun.
Turussa Pernon telakalla rakennettu suomalaisten suosikkilaiva teki neitsytristeilynsä 13. tammikuuta 2013. Puna-valkoisen risteilijän kyydistä on kuluneen vuosikymmenen aikana nauttinut jo reilut kymmenen miljoonaa matkustajaa.
Viking Grace rakennettiin erityisesti maailman kauneinta saaristoa halkovaa Turku–Maarianhamina–Tukholma-reittiä varten.
Viking Linen lokakuussa 2010 tekemä laivatilaus oli nykyiselle Meyer Turun telakalle tärkeä, sillä telakan tilauskirja oli sopimuksentekohetkellä tyhjä. M/S Isabellan korvannut alus maksoi noin 240 miljoonaa euroa. Rakentaminen työllisti telakkaa ja lukuisia alihankkijoita 2 600 henkilötyövuoden verran.
Uusi alus herätti suurta innostusta jo etukäteen. Laivan nimi löytyi kilpailulla, johon tuli peräti 23 000 ehdotusta. Voittajaksi valittu Grace kertoo aluksen tyylistä ja tunnelmasta.
”Viking Grace oli meiltä iso investointi niin matkustajakokemukseen kuin vastuullisuuteenkin. Alus vastaa yhä erinomaisesti matkustajien kasvaviin odotuksiin – tämäkin kertoo edelläkävijyydestä”, sanoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.
Puhdasta ja hiljaista matkantekoa
Viking Grace oli liikennöinnin aloittaessaan maailman ensimmäinen lng:tä eli nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttänyt matkustaja-alus. Lng on meriliikenteen puhtainta polttoainetta.
Laivan rungon muoto minimoi polttoaineenkulutuksen ja aallonmuodostuksen, mikä vähentää liikennöinnin vaikutusta saaristoluontoon. Hyvän äänenvaimennustekniikan ansiosta matkanteko on hiljaista.
Tammikuussa Viking Grace lähti muutamaksi viikoksi telakalle.
”Teknisten huoltotoimien lisäksi hyttejä ja yleisiä tiloja päivitetään, mattoja vaihdetaan ja yökerhon äänentoistotekniikkaa tarkistetaan. Syntymäpäiväsankari palaa reitilleen entistä ehompana 6. helmikuuta”, lupaa Viking Gracen intendentti Sari Launonen.